Skip to main content
6th PCA Congress - Media and Society in the Age of Platforms, Algorhitms and Data,Gdańsk, 22-24.09.2022

VII Kongres PTKS

Człowiek w centrum współczesnej transformacji medialnej


Katowice, 22-24.09.2025

Cel Kongresu

Kongresy Polskiego Towarzystwa Komunikacji Społecznej są najważniejszym wydarzeniem polskiego środowiska medioznawczego. Służą przede wszystkim integracji polskich badaczy mediów, wywodzących się z różnych paradygmatów badawczych, ale i budowaniu nowej dyscypliny badawczej – nauki o komunikacji społecznej i mediach. Mają także na celu także zjednoczenie środowiska badaczy i praktyków komunikowania.

Sesje

Obrady Kongresu odbywać się będą w ciągu trzech dni
  • DZIEŃ 1

    Muzeum Śląskie w Katowicach

  • DZIEŃ 2

    Uniwersytet Śląski w Katowicach

  • DZIEŃ 3

    Uniwersytet Śląski w Katowicach


22.09

poniedziałek, Muzeum Śląskie w Katowicach, ul. Dobrowolskiego 1


logo
  • 9:00

    Rozpoczęcie rejestracji uczestników

  • 10:00
    Szkolenie w MEDem
    Prowadzący: dr Jakob-Moritz Eberl, University of Vienna
  • 12:00-13:30
    Obiad
  • 13:30-16:00

    Uroczyste rozpoczęcie VII Kongresu
    Wręczenie nagród w konkursach PTKS

  • Program:

    1. Uroczyste otwarcie Kongresu Polskiego Towarzystwa Komunikacji Społecznej Katowice 2025

    2. Wręczenie honorowego członkostwa Polskiego Towarzystwa Komunikacji Społecznej

    • prof. dr hab. Jadwiga Woźniak-Kasperek
    • prof. dr hab. Maria Wojtak
    • Basil Kerski, dyrektor Europejskiego Centrum Solidarności w Gdańsku

    3. Wręczenie Nagród w Konkursie Doktorat

    4. Wręczenie Nagrody im. dr. Karola Jakubowicza za wybitną monografię z zakresu nauk o mediach (Media and Democracy Karol Jakubowicz Award)

    5. Wręczenie Nagrody Naukowej im. Profesora Walerego Pisarka

    6. Promocja książki "Podstawy nauk o komunikacji społecznej i mediach"

  • 16:15-17:15
    „One, Two or Three Steps to Mobilization?: Emergent and Divergent trends in Digital Campaigning” Sesja z udziałem prof. dr Rachel Gibson University of Manchester
  • 17:15-17:30
    Przerwa kawowa
  • 17:30-18:30
    „Does AI upend democracy?” Sesja z udziałem prof. dr Claesa de Vreese University of Amsterdam
  • 18:45
    Wspólne zdjęcie uczestników I dnia obrad
    Muzeum Śląskie
  • 19:00-21:00
    Uroczysta kolacja

23.09


wtorek, SPINPLACE, Uniwersytet Śląski w Katowicach, ul. Bankowa 5

  • 8:00
    Rejestracja uczestników
  • 08:30-10:30
    Sesje w panelach tematycznych (1-8)
  • PANEL 1:

    EDUKACJA MEDIALNA W OBRONIE CZŁOWIEKA [sala D]
    Moderatorki: Klaudia Cymanow-Sosin (Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie), Magdalena Trysińska (Uniwersytet Warszawski)

    • Edukacja medialna – ideał czy konieczność? – Klaudia Cymanow-Sosin (Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie)
    • Generacje Alpha i Beta jako podmiot edukacji medialnej. Implikacje od teraźniejszości ku przyszłości – Anita Has-Tokarz (Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie)
    • Edukacja cyfrowa seniorów jako obszar działania biblioteki. Doświadczenia polskie i światowe – Renata Malesa (Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie)
    • Edukacja o dziennikarstwie filmowym w czasach sztucznej inteligencji – Iwona Grodź (Polskie Towarzystwo Komunikacji Społecznej, Polskie Towarzystwo Badań Nad Filmem I Mediami)
    • (Nie)odpowiedzialność za edukację medialną w Polsce – Anna Granat (Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
    • Między sztuczną inteligencją a edukacją medialną - potrzeby, refleksje, perspektywy – Monika Frania (Uniwersytet Śląski w Katowicach)
  • PANEL 2:

    KAMPANIA WYBORCZA 2025: STRATEGIE, GRUPY DOCELOWE, TREŚCI I NARZĘDZIA KOMUNIKACJI KANDYDATÓW NA PREZYDENTA RP,
    cz. 1 [sala E]
    Moderator: Olgierd Annusewicz (Uniwersytet Warszawski)

    • Internetowy hejt podczas kampanii prezydenckiej w Polsce w roku 2025. Przykład serwisu Facebook – Ilona Dąbrowska (Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie)
    • Kwestia migracji w dyskursie przedwyborczym. Analiza porównawcza wypowiedzi kandydatów na Prezydenta RP w kampanii wyborczej w 2025 roku – Małgorzata Kocierz (Uniwersytet Wrocławski)
    • Relacje paraspołeczne wyborców z kandydatami na urząd Prezydenta RP w kampanii 2025 r. – Dorota Piontek, Aleksandra Konieczna (Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu)
    • „Debaty o debatach” – dyskursy o debatach wyborczych w kampanii prezydenckiej 2025 w głównych portalach internetowych – Aleksandra Seklecka (Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu)
    • Prezydencka kampania wyborcza w 2025 roku w Polsce w mediach społecznościowych – Małgorzata Adamik-Szysiak (Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie)
    • Kandydaci, scenariusze powyborcze i kluczowe kwestie w nagłośnieniu medialnym polskich wyborów prezydenckich w roku 2025 w europejskich mediach – Paulina Barczyszyn-Madziarz (Uniwersytet Wrocławski)
    • Kwestie bezpieczeństwa w narracji kandydatów na prezydenta RP w kampanii wyborczej w 2025 roku – Adriana Kanarek (Uniwersytet Gdański), Anna Skibińska (Uniwersytet Wrocławski)
  • PANEL 3

    CZŁOWIEK W CENTRUM TRANSFORMACJI STRUKTURY MEDIÓW – UJĘCIE MEDIOLINGWISTYCZNE (I) [sala A]
    (Panel sekcji PTKS: Język w mediach oraz Sekcji Mediolingwistyki PAN)
    Moderatorki: Danuta Kępa-Figura (Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie), Beata Grochala (Uniwersytet Łódzki)

    • Założenia mediolingwistyki wobec zmian w strukturze mediów – Bogusław Skowronek (Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie)
    • Sieciowe odpowiedniki dzienników polskich i słowackich – ujęcie mediolingwistyczne – Sylwia Sojda, Magdalena Ślawska (Uniwersytet Śląski w Katowicach)
    • Człowiek wobec struktury narracyjnej komiksu: teoria języka wizualnego Neila Cohna, w kontekście teorii paratekstów – Matylda Sęk-Iwanek (Uniwersytet Śląski w Katowicach)
    • Nowy wymiar publicystyki sportowej. O felietonistyce (?) Dariusza Dobka – Patryk Iwańczyk (Uniwersytet im. Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie)
    • Cyfreportaż. Gatunek w stanie przejściowym – Aleksandra Urzędowska (Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie)
    • Pogranicza gier wideo według mediów wyspecjalizowanych – Krzysztof Kaszewski (Uniwersytet Warszawski)
  • PANEL 4:

    CZŁOWIEK WOBEC MEDIÓW, MEDIA WOBEC CZŁOWIEKA – PERSPEKTYWA HISTORYCZNA [sala B]
    (Panel sekcji PTKS: Historii Mediów)
    Moderatorka: Katarzyna Drąg (Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie)

    • Kobieta jako ofiara. Morderstwa w prasie krakowskiej II RP – Marta Woźniak (Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie)
    • Obraz młodego pokolenia w międzywojennej prasie dla Polek – Ewa Maj (Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie)
    • Rezonans populizmu penalnego w narracjach polskiej prasy: od debat II Rzeczypospolitej do współczesnych – Dariusz Raś (Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie)
    • Koncepcja Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji w projektach ustaw i dyskusjach parlamentarnych na przełomie lat 80. i 90. – Agata Dziekan-Łanucha (Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie)
    • O propagandzie w enuncjacjach programowych i wystąpieniach politycznych partyjnych liderów "frontu ideologicznego" PZPR (1948– 1989) – Jacek Wojsław (Uniwersytet Gdański)
    • Zgubne skutki postępu prasy oczyma ultrakonserwatystów galicyjskich (na przełomie XIX i XX w.) – Katarzyna Drąg (Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie)
    • Algorytmy polskiej opozycji lat 80. – Agnieszka Dytman-Stasieńko (Uniwersytet Dolnośląski DSW we Wrocławiu)
    • Wiedza tajemna Chaima Szyllera-Szkolnika (tematyka okultystyczno- literackiego miesięcznika „Świt”) – Urszula Patocka-Sigłowy (Uniwersytet Gdański)
    • Rozważania na temat pojęcia drugiego obiegu – Konrad Knoch (Uniwersytet Gdański)
  • PANEL 5:

    GODNOŚĆ OSOBY W MEDIACH [sala C]
    Moderator: Sławomir Soczyński (Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie)

    • Koncepcja człowieka a bezpieczeństwo etyczne w erze cyfrowej – Sławomir Soczyński (Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie)
    • Futurologia aksjologiczna. Wprowadzenie wartości do badań nad przyszłością. Szanse i wyzwania – Anna Teler (Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie)
    • Młody czytelnik w lustrze marketingu książki – etyczne dylematy komunikacji w social mediach – Urszula Dyrcz, Joanna Urbaś (Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie)
    • Jak badać dezinformację? Propozycja metodyki analizy przekazów medialnych w kontekście wojny informacyjnej – Klaudia Rosińska (Akademia Kultury Społecznej i Medialnej w Toruniu)
    • Godność osoby fundamentem wartościowania etycznego relacji człowieka – AI – Paweł Kaszuba (Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie)
    • Obraz i wartości – Bernadeta Cich (Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie)
    • Posthumanistyczny wymiar komunikacji. Człowiek i AI jako współuczestnicy nadawania znaczeń – Jarosław Andrzej Sobkowiak (Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie)
  • PANEL 6:

    MEDIA HIPERLOKALNE, OBYWATELSKIE I ALTERNATYWNE W KOMUNIKOWANIU LOKALNYM [sala F]
    Moderatorzy: Krzysztof Wasilewski (Politechnika Koszalińska), Urszula Doliwa (Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie)

    • Media hiperlokalne w Polsce - stan, rozkład geograficzny, funkcje – Krzysztof Wasilewski (Politechnika Koszalińska)
    • Podcasting obywatelski jako przestrzeń do eksplorowania tematów lokalnych - studium przypadku Warmii i Mazur – Urszula Doliwa, Magdalena Szydłowska (Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie)
    • Lokalne i hiperlokalne media Warmii i Mazur wobec problemu dezinformacji – Marta Więckiewicz-Archacka (Uniwersytet Warmińsko- Mazurski w Olsztynie)
    • Globalna lokalność komunikacji alternatywnej – Mateusz Flont (Politechnika Koszalińska)
    • Wykluczenie medialne a wykluczenie społeczne. Czynniki i konsekwencje. Analiza na przykładzie lokalnej gazety "Kwartalnik Czudecki" – Marcin Jurzysta (III Liceum Ogólnokształcące w Rzeszowie, Europejska Uczelnia Nauk Medycznych i Społecznych)
    • Komunikacja samorządów ze społecznościami lokalnymi w dobie transformacji cyfrowej (1) – Jolanta Kępa-Mętrak (Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach)
    • Komunikacja samorządów ze społecznościami lokalnymi w dobie transformacji cyfrowej (2) – Daria Malicka (Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach)
  • PANEL 7:

    SZTUCZNA INTELIGENCJA – MIĘDZY NARZĘDZIEM A WYZWANIEM [sala H]
    Moderator: Tomasz Gackowski (Uniwersytet Warszawski)

    • Sztuczna inteligencja w pracy nauczycieli akademickich - ukryty potencjał czy zagrożenie? – Monika Zielińska-Czopek (Uniwersytet Rzeszowski)
    • Inspiruje, zmienia, generuje. AI w newsroomach - eksperyment biometryczny – Dagmara Sidyk-Furman (Uniwersytet Warszawski)
    • Z notatnika dydaktyka - AI w służbie seminarzystów – Adam Szynol (Uniwersytet Wrocławski)
    • Treści tworzone przez użytkowników a treści generowane przez sztuczną inteligencję – eksperyment behawioralny – Adam Balcerzak (Uniwersytet Warszawski)
    • Reporter na granicy. Sztuczna inteligencja a przyszłość pisania o świecie – Maja Wolny (Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości i Administracji w Lublinie)
    • Sztuczna inteligencja na pierwszej stronie. Analiza semiotyczna medialnych przedstawień AI – Tomasz Gackowski, Karolina Brylska (Uniwersytet Warszawski), Natalia Strąk (Uniwersytet Warszawski)
    • Twórcza technologia: Przemiany w komunikacji wizualnej w obliczu sztucznej inteligencji – Katarzyna Mania (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu)
    • News w erze sztucznej inteligencji. Szanse i zagrożenia – Marek Palczewski (Uniwersytet Łódzki)
  • PANEL 8:

    ALGORYTMY, PLATFORMY I UŻYTKOWNICY [sala G]
    Moderator: Robert Rajczyk (Uniwersytet Śląski w Katowicach)

    • Polscy internauci wobec algorytmów platform społecznościowych. Wyniki badania sondażowego na reprezentatywnej próbie – Anna Miotk (Uniwersytet Warszawski)
    • Czy kanały FAST staną się zagrożeniem dla telewizji linearnej? – Paweł Nowak (Uniwersytet Jagielloński w Krakowie)
    • Od telewizji do streamingu – ewolucja dystrybucji wydarzeń sportowych – Dominika Stawicka (Uniwersytet Warszawski)
    • Netflix - globalny brand w lokalnym kontekście – Sylwia Szostak (Uniwersytet SWPS)
    • Widoczność i prywatność: kluczowe obywatelskie zasoby ery datafikacji – Jakub Nowak (Uniwersytet im. Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie)
    • Polski rynek czytelniczy - między platformami a drukiem – Maciej Zweiffel (Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
    • Zwrot algorytmiczny w wyszukiwaniu informacji: Implikacje Google AI Overviews dla odbiorców treści i wydawców mediów – Bartłomiej Łódzki (Uniwersytet Wrocławski)
    • Rozpoznawanie emocji przez AI w przekazach tekstowych. Wyniki quasi- eksperymentu – Ewa Nowak-Teter (Uniwersytet im. Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie)
  • 10:30-10:45
    Przerwa kawowa
  • 10:45-12:45
    Sesje w panelach tematycznych (9-16)
  • PANEL 9:

    MEDIATED SELVES - EMOTIONS, IDENTITIES, AND INFLUENCE IN DIGITAL COMMUNICATION [sala E]
    Moderatorka: Emilia Moddelmog-Anweiler (Uniwersytet Śląski w Katowicach)

    • Cristina Gallego's Nonverbal Communication in the Imitation of Female Political Leaders on the Infoshow El Intermedio (Spain) – Patricia Zamora Martínez, Beatriz Castañeda Aller (University of Valladolid), Patricia Gascón Vera (University of Zaragoza)
    • Not Just the Right: Unveiling Negativity in Liberal-Left Online Discourse – Marcin Kosman (Uniwersytet Vizja)
    • Voices Across Borders: Social Communication and the Disabled Migrant Experience – Eva Duda (Uniwersytet Wrocławski)
    • Synthetic Souls, Factual Feelings. Linguistic indicators of parasocial relationships with virtual and human influencers – Tamás Bokor, Evelin Horváth, József Hubert (Institute of Marketing and Communication Sciences, Corvinus University of Budapest)
    • Breaking digital routines: Insights from a media literacy-based detox experiment – Veronika Pelle (Corvinus University of Budapest)
  • PANEL 10:

    KOMUNIKOWANIE POLITYCZNE, cz. 1 [sala A]
    Moderator: Marek Mazur (Uniwersytet Śląski w Katowicach)

    • Polaryzacja polskiej sceny politycznej w dobie mediów społecznościowych: wyzwania i zagrożenia – Bogusława Dobek-Ostrowska (Uniwersytet Dolnośląski DSW we Wrocławiu)
    • Tradycyjni eksperci czy internetowi influencerzy? Obecność medialna polityków w dobie zmieniających się modeli komunikacji politycznej – Katarzyna Lorenc, Agnieszka Walecka-Rynduch, Jarosław Flis (Uniwersytet Jagielloński w Krakowie)
    • AI w służbie polityki? Percepcja komunikatów politycznych kandydatów na urząd Prezydenta RP – Rafał Więckiewicz (Uniwersytet Warszawski)
    • „Kobiety Konfederacji”? Analiza strategii komunikacyjnej Konfederacji wobec kobiet w mediach społecznościowych po wyborach parlamentarnych 2023 – Anna Kulma (Uniwersytet Jagielloński w Krakowie)
    • America first, a więc emocjonalne reakcje Polaków na inauguracyjne przemówienie Donalda J. Trumpa, 47. prezydenta USA (20 stycznia 2025 r.) – Karolina Hess, Tomasz Gackowski (Uniwersytet Warszawski)
    • Czy liczby to fakty? Analiza komunikatów oficjalnych mediów społecznościowych urzędu Premiera RP – Ewa Modrzejewska (Uniwersytet Warszawski)
    • Ewolucja reklamy politycznej w erze cyfrowej: jak media społecznościowe zmieniają reklamę wyborczą – Igor Rogalski (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu)
  • PANEL 11:

    DZIENNIKARSTWO W DOBIE SZTUCZNEJ INTELIGENCJI [sala B]
    (Panel sekcji PTKS: Studia nad dziennikarstwem)
    Moderatorka: Małgorzata Adamik-Szysiak (Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie)

    • AI – sojuszniczka czy konkurentka dziennikarza? Sposoby wykorzystania i adaptacji rozwiązań AI w dziennikarstwie – Dominika Popielec (Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie)
    • Etyka dziennikarska w dobie sztucznej inteligencji: dylematy – wyzwania – prognozy – Bartłomiej Secler (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu)
    • Dziennikarz wobec rozwoju sztucznej inteligencji – szanse czy zagrożenia? – Joanna Hołda (Uniwersytet Marii Curie - Skłodowskiej w Lublinie)
    • Wywiad z Szymborską - dyskursywne ślady debaty wokół dziennikarstwa i AI – Magdalena Ślawska (Uniwersytet Śląski w Katowicach)
    • Rosyjska propaganda medialna a sztuczna inteligencja – Agata Krzywdzińska (Uniwersytet Jagielloński w Krakowie)
    • Dziennikarstwo śledcze w erze cyfrowej. Case study Bellingcat – Karolina Polińska (Uniwersytet Śląski w Katowicach)
    • Chatboty w redakcji: Biometryczna analiza wpływu AI na codzienną pracę dziennikarzy – Marlena Sztyber-Popko (Uniwersytet Warszawski)
    • Dziennikarstwo filmowe w czasach sztucznej inteligencji (AI). Wyzwania i zagrożenia – Iwona Grodź (Polskie Towarzystwo Komunikacji Społecznej, Polskie Towarzystwo Badań Nad Filmem I Mediami)
  • PANEL 12:

    MEDIA I DEMOKRACJA W UJĘCIU PORÓWNAWCZYM: METODOLOGIA MIĘDZYNARODOWYCH PROJEKTÓW BADAWCZYCH [sala D]
    Moderator: Michał Głowacki (Uniwersytet Warszawski)

    • Własnościowe puzzle: Jak ustalić, kto stoi za profilami newsowymi w polskich mediach społecznościowych? – Katarzyna Gajlewicz-Korab, Dagmara Sidyk-Furman (Uniwersytet Warszawski)
    • Adaptacja organizacyjna mediów publicznych w erze platform na przykładzie TVP – Filip Świtkowski, Michał Głowacki (Uniwersytet Warszawski)
    • Strategie internacjonalizacji polskiej kinematografii: Rola współczesnych instytucji publicznych i ich narzędzia ekspozycji zagranicznej – Jacek Mikucki, Alicja Waszkiewicz-Raviv, Anita Zawisza (Uniwersytet Warszawski)
    • Badania mediów i demokracji w Polsce – Michał Głowacki, Jacek Mikucki, Łukasz Szurmiński, Katarzyna Gajlewicz-Korab i Maria Łoszewska-Ołowska (Uniwersytet Warszawski)
    • Profil badacza opinii publicznej w erze mediów cyfrowych: Międzynarodowe badania porównawcze – Agnieszka Hess (Uniwersytet Jagielloński w Krakowie), Agnieszka Stępińska (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu)
    • Głos wielu czy głos jednej narracji? Pluralizm mediów w V4 – Victoria Leszczyńska (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu)
  • PANEL 13:

    CZŁOWIEK W CENTRUM TRANSFORMACJI STYLISTYKI MEDIÓW – UJĘCIE MEDIOLINGWISTYCZNE (II) [sala F]
    (Panel sekcji PTKS: Język w mediach oraz Sekcji Mediolingwistyki PAN)
    Moderatorki: Danuta Kępa-Figura (Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie), Ewa Szkudlarek-Śmiechowicz (Uniwersytet Łódzki)

    • Dziennikarz jako źródło stylistycznych transformacji audycji radiowych (na przykładzie „Poranku w Polskim Radiu Dzieciom”) – Alena Podviazkina (Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie)
    • Jak narzędzia SI zmieniają styl dźwiękowości gry cyfrowej? – Mikołaj Bajew (Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie)
    • Relaksacyjne gatunki medialne jako przejaw przemian socjokulturowych w kierunku slow life – Marta Noińska, Żanna Sładkiewicz (Uniwersytet Gdański)
    • W tym szaleństwie jest metoda. O narracyjnej logice studenckich opowieści spiskowych – Ewelina Tyc, Paweł Sarna (Uniwersytet Śląski w Katowicach)
    • Narracja szkół i uczelni wyższych o edukacji medialnej – Magdalena Maziarz (Uniwersytet Wrocławski)
    • Algorytmizacja narracji - od tworzenia proceduralnego po wykorzystanie dużych modeli językowych – Marcin Łączyński
    • „Niegrzeczna autentyczność”: Twarz, język i wspólnota w transmisjach sprzedażowych na Facebooku – Ewa Miłoszewska-Podrażka (Uniwersytet WSB Merito w Gdańsku)
  • PANEL 14:

    RADIO I JEGO EKSTENSJE [sala H]
    Moderatorka: Mirosława Wielopolska-Szymura (Uniwersytet Śląski w Katowicach)

    • Hallyu w eterze. Radio w promocji fenomenu kultury Korei Południowej – Mirosława Wielopolska-Szymura (Uniwersytet Śląski w Katowicach)
    • Koniec misji? Radio Wolna Europa i jego przyszłość w świetle amerykańskich mediów za prezydentury Donalda Trumpa – Barbara Leja (Uniwersytet Śląski w Katowicach)
    • „Kawałek umarłego świata” w audiodokumentach o Holokauście Marty Rebzdy i Waldemara Modestowicza. Materia semiotyczna, kategoria czułości i troski – Joanna Bachura-Wojtasik (Uniwersytet Łódzki)
    • Technologiczne i behawioralne wyzwania związane z implementacją generatywnej sztucznej inteligencji w rozgłośni radiowej – Arkadiusz Miller (Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach)
    • Zmiana kultury konsumpcji mediów na przykładzie korzystania przez studentów ze streamingu audio – Anna Lusińska (Uniwersytet WSB Merito w Gdańsku)
  • PANEL 15:

    PUBLIC RELATIONS [sala C]
    (Panel sekcji PTKS: Public Relations)
    Moderatorka: Anna Adamus-Matuszyńska (Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach)

    • Self-publishing a algorytmy: nowe mechanizmy kontroli dostępu do treści – Agnieszka Marzęda (Uniwersytet Warszawski)
    • Komunikacja w instytucjach pomocy społecznej – wyzwania, praktyki, perspektywy – Michał Szyszka (Akademia WSB)
    • Transformacja branży public relations pod wpływem pandemii, zjawisk gospodarczych oraz rozwoju sztucznej inteligencji – Dariusz Tworzydło (Uniwersytet Warszawski)
    • Rola prewencji w zarządzaniu sytuacjami kryzysowymi – Monika Kaczmarek-Śliwińska (Uniwersytet Warszawski)
    • Rola i wyzwania komunikacyjne jednostek samorządu terytorialnego w cyfrowej rzeczywistości: balans między dostarczaniem informacji a łagodzeniem niepokoju społecznego - Anna Adamus-Matuszyńska (Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach)
    • Wyzwania i zagrożenia sztucznej inteligencji dla relacji międzyludzkich w czkontekście „Antiqua et Nova” – Monika Przybysz (Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie)
    • Zrównoważony rozwój w mediach. Dobre praktyki i doświadczenia z realizacji projektu Sustainable multidimensional media contents – Beata Czechowska-Derkacz (Uniwersytet Gdański)
  • PANEL 16:

    MEDIA DLA KOBIET, NARRACJE MEDIALNE O KOBIETACH, cz. 1 [sala G]

    Moderatorka: Olga Dąbrowska-Cendrowska (Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach)

    • Kobieta i las. Bio-narracje i posthumanizm w filmie Simona Kossak – Agata Chrobot (Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach)
    • Dianą być! Wizerunek kobiety polującej na podstawie współczesnej prasy łowieckiej – Aleksandra Lubczyńska (Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach)
    • Obraz kobiet pracy na łamach Przyjaciółki i Kobiety i Życia w latach 1989–1992 – Anna Szwed-Walczak (Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie)
    • Stereotypy jako podłoże dezinformacji na temat kobiet – Katarzyna Bąkowicz (Uniwersytet SWPS)
    • Oferta medialna adresowana do kobiet koncernu Bauer Media Group – analiza wybranych rynków medialnych – Olga Dąbrowska-Cendrowska, Weronika Sałek, Natalia Walkowiak (Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach)
    • Audycje religijne Aleksandry Stypułkowskiej i Krystyny Miłotworskiej w Rozgłośni Polskiej RWE – Evelina Kristanova (Uniwersytet SWPS w Warszawie)
  • 12:45-13:45
    Obiad
  • 13:45-15:45
    Sesje w panelach tematycznych (17-24)
  • PANEL 17:

    INFLUENCERZY, EDUKACJA I ODPOWIEDZIALNOŚĆ SPOŁECZNA [sala E]
    Moderator: Piotr Siuda (Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy)

    • Influencer-prosument jako edukator? Redukcja szkód i narkotykowe dyskursy na przykładzie kanału Mestosław – Piotr Siuda (Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy), Patrycja Cheba (Uniwersytet Jagielloński w Krakowie)
    • Influencerzy wiedzy. Nowe oblicza ekspertyzy w mediach w erze sztucznej inteligencji – Karolina Brylska (Uniwersytet Warszawski)
    • Typy intelektualisty publicznego doby transformacji medialnej – Kamil Aksiuto (Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie)
    • Twarz w hybrydzie. Aksjologiczny wymiar spotkań studenckich w epoce transformacji medialnej – Przemysław Bukowski (Uniwersytet Ignatianum w Krakowie)
    • Człowiek wobec sztucznej inteligencji w uniwersytecie: badanie postaw i refleksje nad rolą edukacji w dobie transformacji cyfrowej – Anna Kalinowska-Żeleźnik (Uniwersytet WSB Merito w Gdańsku)
  • PANEL 18:

    KOMUNIKACJA POLITYCZNA W MEDIACH PUBLICZNYCH I STRATEGIACH KAMPANIJNYCH W POLSCE W LATACH 2015–2025 [sala H]
    Moderator: Rafał Klepka (Uniwersytet Jagielloński w Krakowie)

    • Stronniczość polityczna Wiadomości TVP w latach 2015–2023 – Rafał Klepka (Uniwersytet Jagielloński w Krakowie)
    • Obraz opozycji w Wiadomościach TVP (2016–2023) – Wojciech Maguś (Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie)
    • Kulturotwórcze i społeczne oddziaływanie Wiadomości TVP w latach 2015–2023 – Wojciech Kułaga (Uniwersytet Jagielloński w Krakowie)
    • Autonomia dziennikarska w Polsce w latach 2015-2023 - polityka, autocenzura i wyzwania dla dziennikarstwa – Katarzyna Konarska, Agnieszka Węglińska (Uniwersytet Wrocławski)
    • Co decyduje o zwycięstwie wyborczym? (Już) nowe media, czy (nadal) tradycyjne? Zintegrowana komunikacja marketingowa w polskich kampaniach wyborczych 2023-2025 – Szymon Ossowski (Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu)
    • Reklamowa gra z wyborcą. Strategie komunikacyjne w wyborach prezydenckich – Anna Ryłko-Kurpiewska (Uniwersytet Gdański), Katarzyna Maciejewska-Mieszkowska (Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie)
    • „Czysta woda” zamiast „propagandowej zupy”? Analiza retoryki politycznej w programie informacyjnym „19.30” podczas kampanii prezydenckiej 2025 – Żaneta Wełna (Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie)
  • PANEL 19:

    INNOWACJE W BADANIACH MEDIÓW: NOWE PERSPEKTYWY I METODY W PRAKTYCE MŁODYCH BADACZY [sala C]
    (Panel uczestników Programu Mentoringowego FMMiK PTKS)
    Moderatorka: Roksana Gloc (Uniwersytet Jagielloński w Krakowie)

    • Nauka w międzygeneracyjnym dialogu: Program Mentoringowy FMMiK PTKS jako impuls rozwoju dla młodych badaczy mediów – Roksana Gloc (Uniwersytet Jagielloński w Krakowie)
    • Etnograficzne badania w czasie wojny: Jak żyje społeczeństwo bez dostępu do mediów – Anna Yezhova (Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie)
    • Dziennikarze AI: analiza narracji wokół sztucznej inteligencji i projektu wybranego medium – Małgorzata Durmaj (Uniwersytet Jagielloński)
    • Możliwości i wyzwania analizy komunikacji z pozaludzkimi agentami konwersacyjnymi na przykładzie badania własnego – Aleksandra Skrzypiec (Uniwersytet Jagielloński)
    • Obliczeniowe podejścia do analizy opinii: przegląd metod i narzędzi (2018–2023) – Kinga Adamczewska (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu), Roksana Gloc (Uniwersytet Jagielloński)
    • Algorytmizacja narracji - od tworzenia proceduralnego po wykorzystanie dużych modeli językowych – Marcin Łączyński (Uniwersytet Warszawski)
  • PANEL 20:

    CZŁOWIEK W CENTRUM TRANSFORMACJI PRAGMATYKI MEDIÓW – UJĘCIE MEDIOLINGWISTYCZNE (III) [sala B]
    (Panel sekcji PTKS: Język w mediach oraz Sekcji Mediolingwistyki PAN)
    Moderatorki: Danuta Kępa-Figura (Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie), Magdalena Ślawska (Uniwersytet Śląski w Katowicach)

    • Personalizacja nadawcy telewizyjnego jako strategia autopromocyjna – Ewa Szkudlarek-Śmiechowicz (Uniwersytet Łódzki)
    • Kto gości gościa, a kto gościnię? Feminatywy w praktykach i politykach redakcyjnych polskich serwisów internetowych – Marta Jarosz (Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie)
    • Udział organizacji pozarządowych w tworzeniu dyskursu na temat reformy edukacji – Magdalena Trysińska (Uniwersytet Warszawski)
    • Relacje nadawczo-odbiorcze wpisane w śledcze materiały audiowizualne czołowych polskich youtuberów – Dorota Marquardt, Ilona Ptak (Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach)
    • Sztuczna inteligencja a komentarz sportowy – automatyzacja czy brak narracji? – Beata Grochala (Uniwersytet Łódzki)
    • Multimodalność mediów społecznościowych. Perspektywa mediolingwistyczn – Danuta Kępa-Figura (Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie)
    • Dezinformacja – ramowanie, retoryka i legitymizacja – Karina Stasiuk- Krajewska (Uniwersytet SWPS)
  • PANEL 21:

    NARRACJE "PRZEKRACZAJĄCE" GRANICE: KOMUNIKACJA MIĘDZYKULTUROWA W MEDIACH I FILMIE [sala A]
    (Panel sekcji PTKS: Komunikacja międzykulturowa i komunikowanie międzynarodowe)
    Moderatorka: Magdalena Ratajczak (Uniwersytet Jagielloński w Krakowie)

    • „Niewidzialny podróżnik” – czyli uchodźcy w narracjach medialnych w Polsce na przykładzie granicy polsko-białoruskiej – Magdalena Ratajczak, Nikola Budzińska (Uniwersytet Wrocławski)
    • Dzieci uchodźców z Ukrainy w szkołach Wielkopolski: analiza perspektywy rodziców i nauczycieli – Yuliana Palagnyuk (Uniwersytet Śląski w Katowicach), Svitlana Soroka (Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy)
    • Wpływ Polonii amerykańskiej na wynik wyborów prezydenckich w USA – analiza medialnych narracji w amerykańskich mediach – Barbara Leja (Uniwersytet Śląski w Katowicach)
    • Polityka medialna w społeczeństwie wielokulturowym Hiszpanii – Dagmara Głuszek-Szafraniec (Uniwersytet Śląski w Katowicach)
    • Na styku kultur: dziennikarstwo informacyjne w Afryce Wschodniej – Monika Tosik (Uniwersytet Łódzki)
    • Opowieść Saamów o sobie: Komunikowanie międzykulturowe w filmie i serialu – Maja Chacińska (Uniwersytet Gdański)
    • Amadeo Bordiga i medialne perypetie włoskiej lewicy komunistycznej – Michał Rams-Ługowski (Uniwersytet Śląski w Katowicach)
  • PANEL 22:

    ZARZĄDZANIE MEDIAMI – INNOWACJE I PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ MEDIALNA [sala F]
    Moderatorka: Weronika Świerczyńska-Głownia (Uniwersytet Jagielloński w Krakowie)

    • Na kolanach i na wokandzie: strategiczne dylematy wydawców w relacji z BigTech – Jan Kreft (Uniwersytet Jagielloński w Krakowie)
    • Zarządzanie mediami w Polsce: o współpracy między akademią a branżą – Anna Jupowicz-Ginalska (Uniwersytet Warszawski)
    • Zarządzanie treścią a zaufanie do dziennikarzy w kontekście wykorzystania sztucznej inteligencji – Weronika Świerczyńska-Głownia (Uniwersytet Jagielloński w Krakowie)
    • Własność mediów i jej wpływ na (nie)równowagę informacyjną – Dariusz Baran (Uniwersytet Andrzeja Frycza Modrzewskiego w Krakowie)
    • Postulat zmian w akademickim nauczaniu zarządzania mediami: między kadrą naukową a studentami – Ksenia Wróblewska (Uniwersytet Warszawski)
    • Zarządzanie redakcjami deliberatywnymi: Kompetencje i praktyki wspierające dziennikarzy z mniejszości – Jacek Mikucki (Uniwersytet Warszawski), Radomir Wit (Uniwersytet SWPS w Warszawie)
  • PANEL 23:

    MEDIA DLA KOBIET, NARRACJE MEDIALNE O KOBIETACH, cz. 2 [sala D]
    Moderatorka: Katarzyna Brzoza-Kolorz (Uniwersytet Śląski w Katowicach)

    • Publicystki międzywojennej prasy dla Polek: portret zbiorowy – Ewa Maj (Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie)
    • Kobieta w reklamie biżuterii: wizerunek, kolory, komunikacja. Analiza porównawcza reklam marek Yes i Kruk – Małgorzata Bulaszewska (Uniwersytet SWPS w Warszawie)
    • Problematyka poradnikowa na łamach tygodnika Zwierciadło (1970– 1980) – Łukasz Jędrzejski (Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie)
    • Medialny obraz menopauzy – Ewa Bulisz (Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie)
    • Wizerunek kobiety w reklamie jako pochodna womenomics i femvertisingu – Jarosław Kończak (Uniwersytet Warszawski)
    • Dlaczego historia dziennikarek ma znaczenie? Pionierki polskiego dziennikarstwa przed 1914 rokiem wobec współczesnych wyzwań mediów – Elżbieta Pawlak-Hejno (Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie)
    • Wygląd zewnętrzny w obrazie medialnym kobiet świata polityki – Katarzyna Brzoza-Kolorz (Uniwersytet Śląski w Katowicach)
  • PANEL 24:

    MEDIA I ZMIANY POKOLENIOWE [sala G]
    Moderator: Radosław Sajna-Kunowsky (Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy)

    • Dyspersja medialna w badaniach przedstawicieli pokolenia Z – Jakub Jakubowski (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu)
    • Nowe pokolenie dziennikarzy – kompetencje, tożsamość, wyzwania. Przegląd badań – Natalia Firek (Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie)
    • Wygenerowane pokolenia - generacje w wizualnej narracji sztucznej inteligencji – Gabriela Piechnik-Czyż (Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie)
    • Między cyfrową samoświadomością a dobrostanem studentów kierunków medioznawczych – Justyna Maguś (Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie)
    • Poszukiwanie tożsamości człowieka w centrum rozwoju nowych mediów i badań genetyczno-genealogicznych – Radosław Sajna- Kunowsky (Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy)
    • Międzypokoleniowy przekaz traumy jako społeczna rama komunikacyjna w kontekście koncepcji „traumaland” Michała Bilewicza – Jan Miklas-Frankowski, Julia Dudek, Adrianna Kordowska (Uniwersytet Gdański)
  • 15:00-15:45

    Dyskusja panelowa: Miasto w komunikacji. Komunikacja w mieście.
    Panel Współgospodarza Miasta Katowice
    (Cafe Operacyjna)

  • 15:45-16:00
    Przerwa kawowa
  • 16:00-17:00

    Dyskusja panelowa: Przyszłość dziennikarstwa lokalnego
    i regionalnego w dobie transformacji medialnej
    (Cafe Operacyjna)

  • 17:00-17:30
    Spotkania w sekcjach PTKS
    Wydział Nauk Społecznych Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, ul. Bankowa 11
  • podział sal
    SEKCJA SALA
    Aksjologia Komunikowania 241
    Edukacja Medialna 233
    Ekonomika Mediów i Zarządzanie w Mediach 232
    Filozofia i Antropologia Komunikacji 207
    Historia Mediów 236
    Język w mediach 239
    Komunikacja Międzykulturowa i Komunikowanie Międzynarodowe 308
    Komunikowanie Masowe 235
    Komunikacja Zdrowotna 110
    Komunikowanie Polityczne 142
    Komunikowanie Religijne 148
    Komunikowanie Wizualne i Kultura 234
    Media i Komunikowanie Lokalne 238
    Mediatyzacja 212
    Nowe Media 147
    Polityka Medialna i Prawo Mediów 237
    Public Relations Sympozjalna 2
    Radio 339
    Reklama 27
    Studia nad Dziennikarstwem Sympozjalna 1
    Kultura książki i informacji 35
    Forum Młodych Medioznawców i Komunikologów PTKS 240
  • 17:45-19:45
    Walny Zjazd Polskiego Towarzystwa Komunikacji Społecznej
    spinPLACE – Uniwersytet Śląski w Katowicach, ul. Bankowa 5
  • PROGRAM

    1. Otwarcie Walnego Zjazdu PTKS
    2. Informacja Prezes PTKS – prof. dr hab. Iwony Hofman o działalności PTKS w ostatniej kadencji
    3.Głosowanie w sprawie przyjęcia sprawozdania Zarządu PTKS za lata 2022-2025
    4. Głosowanie w sprawie przyjęcia sprawozdania Komisji Rewizyjnej PTKS za lata 2022-2025
    5. Uchwała Komisji Rewizyjnej w sprawie udzielenia absolutorium Zarządowi PTKS
    6. Głosowanie w sprawie udzielenia absolutorium Zarządowi
    7. Głosowanie w sprawie wygaszenia wybranych sekcji badawczych
    8. Wybór Prezesa PTKS na VII kadencję (2025-2028)
    9. Wybór członków Zarządu PTKS na VII kadencję (2025-2028)
    10. Wybór członków Komisji Rewizyjnej na VII kadencję (2025-2028)
    11. Wybór redaktora naczelnego „Central European Journal of Communication”
    12. Wolne wnioski
    13. Zamknięcie obrad

  • 20:00
    Wspólne zdjęcie uczestników II dnia obrad
    (Cafe Operacyjna)
  • 20:15-22:00
    Kolacja

24.09

środa, SPINPLACE – Uniwersytet Śląski w Katowicach, ul. Bankowa 5


  • 8:00
    Rejestracja uczestników
  • 08:30-10:30
    Sesje w panelach tematycznych (25-32)
  • PANEL 25:

    ARCHITEKTURY ZAUFANIA: MEDIA, INSTYTUCJE I POLITYKA W LIBERALNEJ DEMOKRACJI [sala D]
    Moderatorka: Karolina Koc-Michalska (Audencia Business School, Uniwersytet Śląski w Katowicach)

    • Zaufanie i powrót do liberalnej demokracji – Karolina Koc-Michalska (Audencia Business School, Uniwersytet Śląski w Katowicach), Damian Guzek (Uniwersytet Śląski w Katowicach), Max-Valentin Robert (Audencia Business School), Daniel Weissmann (University of Sheffield), Katherine Dommett (University of Sheffield), James Weinberg (University of Sheffield), Elizabeth Dubois (University of Ottawa)
    • ARMY of GOD: ponadkulturowa symbioza między zaufaniem do Kościoła i zaufaniem do wojska – Agnieszka Turska-Kawa (Uniwersytet Śląski), Christian Welzel (Leuphana University Lüneburg)
    • Rola mediów w budowaniu zaufania do polityki. Perspektywa aktorów politycznych – Barbara Brodzińska-Mirowska (Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu)
    • Polityka kulturalna, narracja dziedzictwa a kultura nieufności – Emilia Moddelmog-Anweiler (Uniwersytet Śląski w Katowicach)
    • Wyjaśniaj, by ufać - standardy XAI w praktyce komunikacji cyfrowej – Małgorzata Łosiewicz (Uniwersytet Gdański)
    • Założenia wdrożenia EMFA w Polsce w ocenie Polaków – raport z badań – Jędrzej Skrzypczak (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu)
    • Postulat zrównoważonego przekazu dziennikarskiego w świetle wybranych polskich aktów normatywnych – Dominik Chomik (Uniwersytet Gdański)
  • PANEL 26:

    KOMUNIKACJA PRZEZ SZTUKĘ I O SZTUCE W DOBIE TRANSFORMACJI MEDIÓW [sala H]
    Moderatorki: Małgorzata Sławek-Czochra (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II i Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie), Małgorzata Stępnik (Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie)

    • Gdy sztuka przemawia: między metafizyką dzieła a mediacją przekazu w ujęciu Władysława Stróżewskiego i Marshalla McLuhana – Hanna Wesołowska-Starzec (Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie)
    • Zwrot architektoniczny w kinematografii XXI wieku: Pomiędzy filmową metaforyką a polityką – Małgorzata Stępnik (Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie)
    • Portret audiowizualny w filmie dokumentalnym w kontekście współczesnych przemian medialnych – Joanna Sosnowska (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II)
    • Gry komputerowe: artystyczna i medialna awangarda czy rozrywka multimedialna? – Justyna Szulich-Kałuża (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II)
    • Pop-punk – sztuka oswajająca rewolucję. Transformacje medialne tropów kulturowych w Arcane – Kacper Janik ( Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II)
    • Komunikowanie przez sztukę na przykładzie fotografii – Seweryn Puchała (Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie)
    • Od formy do implikatury – jak projektowanie wizualne buduje pola semantyczne w komunikacji społecznej – Aleksandra Żukowska (Uniwersytet Gdański)
  • PANEL 27:

    CIAŁO, PŁEĆ, ZDROWIE I NARRACJE BIO-SPOŁECZNE [sala A]
    Moderatorka: Patrycja Szostok (Uniwersytet Śląski w Katowicach)

    • Czy płeć ma znaczenie w cyfrowym świecie? Genderowe oblicza nomofobii i higieny cyfrowej u osób starszych – Ksenia Wróblewska, Katarzyna Iwanicka (Uniwersytet Warszawski)
    • Nowe stare dyskursy męskości w internecie. Analiza zjawiska redpillowców na wybranych przykładach – Michał Jas (Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach)
    • Dyskurs wokół #MeToo: narracje towarzyszące publikacji książki Igi Dzieciuchowicz – Anna Borkowska (Uniwersytet Śląski w Katowicach)
    • Transwersalny człowiek w dobie mediów interkulturowych – Paulina Winiarska (Uniwersytet Ignatianum w Krakowie)
    • Higiena cyfrowa w dyskursie naukowym w Polsce. Wstępne wyniki mapowania użycia terminu – Agata Ludzis-Todorov (Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi)
    • Dyskurs wokół nieuznanej przez środowisko naukowe hipotezy „dysforii płciowej o szybkim początku” autorstwa Lisy Littman – Tomasz Płonkowski (Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie)
  • PANEL 28:

    EKOLOGIA, KLIMAT I MEDIA [sala C]
    Moderatorka: Magdalena Steciąg (Uniwersytet Zielonogórski)

    • Zrównoważony rozwój w mediach młodego pokolenia: widzialność i świadomość kryzysu ekologicznego – Weronika Dopierała-Kalińska, Beata Użarowska (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu)
    • "Eko-fanatycy" kontra "hamulcowi". Dyskurs wokół energetyki i klimatu w prezydenckiej kampanii wyborczej 2020 – Grzegorz Kowalczyk (Uniwersytet Warszawski)
    • Metody komputerowej analizy dyskursu medialnego: od korpusów do transformerów – Anna Bączkowska (Uniwersytet Gdański)
    • Mediatyzacja denializmu klimatycznego: dezinformacja, sprawczość i odporność społeczna w cyfrowym środowisku informacyjnym – Justyna Ignaszak (SGH Warsaw School of Economics)
  • PANEL 29:

    DEZINFORMACJA A DEMOKRACJA: WPŁYW, WZAJEMNE ODDZIAŁYWANIE, KONSEKWENCJE [sala B]
    (Panel sekcji PTKS: Komunikowanie Polityczne)
    Moderatorka: Katarzyna Bąkowicz (Uniwersytet SWPS)

    • Wpływ oddziaływania dezinformacji w Polsce ad. 2025 – Dominika Kasprowicz (Uniwersytet Jagielloński)
    • Współczesny wymiar przemocy ikonicznej. Poppropaganda – Agnieszka Hess, Agnieszka Walecka-Rynduch (Uniwersytet Jagielloński)
    • Reprezentacje medialne dezinformacji w dyskursie nowych mediów – Denis Halagiera (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu)
    • Program informacyjny jako narzędzie politycznej propagandy. Przypadek „Dzisiaj” TV Republika – Łukasz Szurmiński (Uniwersytet Warszawski)
    • Migranci z Ukrainy w zwierciadle dezinformacji: analiza fake newsów na temat migrantów z najpopularniejszych polskich portali fact- checkingowych – Jakub Czopek (Uniwersytet Rzeszowski)
    • #Ukraina i #Ukraińcy w polskojęzycznym Telegramie – Agnieszka Józwik (Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie)
  • PANEL 30:

    MEDIA CYFROWE, PLATFORMY I NOWE MODELE KOMUNIKACJI [sala E]
    Moderator: Wojciech Welskop (Uniwersytet Śląski w Katowicach)

    • Wzorce tworzenia treści na mobilnych społecznościowych platformach audiowizualnych YouTube Shorts, TikTok oraz Instagram Reels – Jan Manicki (Uniwersytet Warszawski)
    • „Dziś prawdziwych blogerów już nie ma?” - transformacja polskiej blogosfery – Przemysław Ciszek (Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach)
    • Dziennikarstwo immersyjne – analiza trendów, dynamiki rozwoju i wyzwań badawczych – Wojciech Welskop (Uniwersytet Śląski w Katowicach)
    • Reportaże immersyjne w formie filmu sferycznego 180 i 360 stopni – nowe perspektywy opowiadania historii – Łukasz Wielgosz (Uniwersytet Śląski w Katowicach)
    • Od izolacji do integracji – potencjał VR w rehabilitacji komunikacji społecznej osób z afazją – Krzysztof Becker (Uniwersytet Merito WSB w Gdańsku)
    • Kooperacja, recykling i rekonstrukcja. Funkcjonowanie programów telewizyjnych w serwisie YouTube – perspektywa twórców – Agnieszka Całek (Uniwersytet Jagielloński)
  • PANEL 31:

    NOWOCZESNE TECHNOLOGIE KOMUNIKACYJNO-INFORMACYJNE W PRAKTYCE SPOŁECZNEJ I GOSPODARCZEJ [sala F]
    Moderator: Zbigniew Widera (Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach)

    • Wykorzystanie technologii informacyjno-komunikacyjnej w koncepcji smart city – Zbigniew Widera (Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach)
    • Mediatyzacja przestrzeni miejskiej jako fundament smart city – studium globalnych liderów – Michał Pyjas (Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach)
    • Wpływ partycypacji społecznej wspieranej technologiami informacyjno- komunikacyjnymi na rozwój miasta Gliwice jako inteligentnego miasta – Szymon Świerdza (Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach)
    • Komodyfikacja informacji a Big Data: relacje, szanse i wyzwania – Aneta Firlej-Buzon (Uniwersytet Wrocławski)
    • Wpływ platform cyfrowych na perspektywy kreowania sfery publicznej za pośrednictwem internetu – Marta Juza (Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie)
  • PANEL 32:

    PANEL 32: KOMUNIKOWANIE RELIGIJNE W CZASACH TRANSFORMACJI MEDIALNEJ. WYZWANIA I PERSPEKTYWY ANTROPOCENTRYCZNE [sala G]
    Moderator: Krzysztof Stępniak (Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie)

    • Marshall McLuhan i komunikacja religijna. W 45. rocznicę śmierci Marshalla McLuhana (1980-2025) – Krzysztof Marcyński, Małgorzata Laskowska (Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie)
    • Komunikowanie (post)religijne w społeczeństwie pluralistycznym – Rafał Jakub Pastwa (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II)
    • Wizualizacja komunikowania religijnego – Witold Jan Kawecki (Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie)
    • Sport w katolickim eterze. Faktyczna potrzeba czy zbędny dodatek – Karolina Krzykowska, Monika Borzdyńska (Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie)
    • Kicz religijny jako fenomen komunikacyjny w świetle mediatyzacji religii i teorii religii materialnej – Krzysztof Stępniak (Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie)
    • Religijny dyskurs polityczny w przestrzeni medialnej – Olga Nadskakuła-Kaczmarczyk (Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie)
    • Uwarunkowania aktywności duchownych w mediach społecznościowych – Rafał Śpiewak (Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach)
    • Uzbrojeni w metafory. Media katolickie a “ideologia gender” – Przemysław Kantorski (Uniwersytet Śląski w Katowicach)
  • 10:30-10:45
    Przerwa kawowa
  • 10:45-12:45
    Sesje w panelach tematycznych (33-40)
  • PANEL 33:

    KOMUNIKOWANIE POLITYCZNE, cz. 2 [sala A]
    Moderator: Michał Jacuński (Uniwersytet Wrocławski)

    • Między stagnacją a transformacją: Facebook w kampaniach do Sejmu i PE w Polsce (2023-2024) – Paweł Baranowski (Uniwersytet Wrocławski)
    • Doświadczenia komunikacyjne w wyborach europejskich w 2024 r. w świetle wyników międzynarodowego badania sondażowego – Michał Jacuński (Uniwersytet Wrocławski)
    • Wizerunek kandydatów na Rzecznika Praw Dziecka w polskich tygodnikach opiniotwórczych – Robert Radek (Uniwersytet Śląski w Katowicach)
    • Złoczyńca polityczny. Narratologiczne tropy budowania negatywnego przekazu w środowisku Domu Wolnego Słowa – Jacek Kołodziej (Uniwersytet Jagielloński)
    • Liderzy w centrum narracji: Obraz przywódców politycznych w przekazie Polskiej Agencji Prasowej – Róża Norström, Julia Trzcińska (Uniwersytet Wrocławski)
    • Człowiek w centrum zarządzania kryzysem - mediatyzacja sztabów kryzysowych w czasie powodzi we wrześniu 2024 roku – Waldemar Sobera (Uniwersytet Śląski w Katowicach)
  • PANEL 34:

    MEDIA TOWARZYSZĄCE NASZEJ CODZIENNOŚCI [sala B]
    Moderatorka: Magdalena Hodalska (Uniwersytet Jagielloński)

    • Przeglądanie smartfona przy jedzeniu i podczas gotowania. Telefon towarzyszący posiłkom w świetle badań empirycznych na 4 kontynentach – Magdalena Hodalska (Uniwersytet Jagielloński)
    • Scrolling to moje cardio. Przeglądanie telefonu podczas ćwiczeń fizycznych – Łukasz Buksa (Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie)
    • Phubbing w codziennym życiu młodych dorosłych w Polsce i Chinach. Ignorowanie rozmówców na rzecz telefonu - Smartfonowy multitasking - Yan Miao (Uniwersytet Jagielloński)
    • Tiktokizacja przestrzeni internetowej: forma tiktokowa jako nowa forma przekazu – Małgorzata Durmaj (Uniwersytet Jagielloński)
    • Smartfonowy multitasking. Media w życiu codziennym pokolenia Z – Mateusz Pasek (Uniwersytet Jagielloński)
    • „Bez apki się nie da”. Aplikacje sportowe okiem sportowców wytrzymałościowych – Karolina Burno-Kaliszuk (Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie)
  • PANEL 35:

    MEDIA I PRAWO WOBEC WYZWAŃ CYFROWYCH [sala F]
    Moderator: Marek Chyliński (Uniwersytet Opolski)

    • Upadki i wzloty. XXX lat polskiej Karty Etycznej Mediów – Jolanta Hajdasz (Wyższa Szkoła Umiejętności Społecznych w Poznaniu, Centrum Monitoringu Wolności Prasy SDP)
    • Ochrona wypowiedzi w kontekście swobody debaty parlamentarnej – Lucyna Szot (Uniwersytet Wrocławski)
    • Strony internetowe ombudsmanów i rzeczników praw dziecka państw grupy V4 jako narzędzie zgłaszania naruszeń praw dziecka – Paweł Grzywna (Uniwersytet Śląski w Katowicach)
    • Internet dzieci – prawo dorosłych: cyfrowa luka pokoleniowa jako zagrożenie systemowe – Marcin Niedbała (Akademia Wymiaru Sprawiedliwości w Warszawie)
    • Użytkownik w perspektywie prawnej – Agnieszka Grzesiok-Horosz (Uniwersytet Śląski w Katowicach)
    • Ochrona małoletnich przed krzywdzeniem w mediach i przez media – Wojciech Lis (Akademia Wymiaru Sprawiedliwości w Warszawie)
    • Granice legalności w szkoleniu dużych modeli językowych na treściach chronionych prawem autorskim – Marek Chyliński (Uniwersytet Opolski)
    • Rola i znaczenie mediów w kształtowaniu zachowań autodestrukcyjnych dzieci i młodzieży - stanowi nowe zagadnienia wymagające pogłębionej analizy z zakresu nauk o komunikacji społecznej i mediach, prawa i zarządzania – Marzena Barańska (Uniwersytet Jagielloński w Krakowie)
  • PANEL 36:

    CZŁOWIEK W CENTRUM TRANSFORMACJI EPISTEMOLOGII MEDIÓW – UJĘCIE MEDIOLINGWISTYCZNE (IV) [sala G]
    (Panel sekcji PTKS: Język w mediach oraz Sekcji Mediolingwistyki PAN)
    Moderatorzy: Danuta Kępa-Figura (Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie), Bogusław Skowronek (Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie)

    • Czego nas pozbawia antropocentryczna perspektywa transformacji medialnej? O wpływie nowych mediów na kryzys ekologiczny w epoce człowieka w ujęciu ekolingwistycznym – Magdalena Steciąg (Uniwersytet Zielonogórski)
    • Technofeudalizm? Wokół językowego obrazu świata amerykańskich modernistów reakcyjnych – Bartosz Hordecki (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu)
    • Młodzi dorośli w informacyjnej sieci. Jak dziennikarstwo narracji wpływa na dobrostan studentów – Joanna Szylko-Kwas (Uniwersytet Warszawski)
    • Narracje o transgresji i traumie w mediach społecznościowych – Katarzyna Zdanowicz-Cyganiak (Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach)
    • Komunikowanie w serwisie YouTube o zdrowiu psychicznym w kontekście autentyczności psychoterapeutów i nie-ekspertów – Anna Barańska-Szmitko (Uniwersytet Łódzki)
    • Recenzje awansowe w naukach o komunikacji społecznej (i mediach) na tle innych dyscyplin – Michał Grech (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu)
  • PANEL 37:

    KOMUNIKOWANIE LOKALNE I SAMORZĄDOWE [sala E]
    Moderatorka: Patrycja Szostok (Uniwersytet Śląski w Katowicach)

    • Po co samorządowi prasa? – Patrycja Szostok (Uniwersytet Śląski w Katowicach)
    • Nowoczesne samorządy potrzebują nowych mediów? – Monika Kornacka-Grzonka (Uniwersytet Śląski w Katowicach)
    • Czego potrzebują w zakresie komunikacji Katowickie NGO-sy – Adam Skowron (Uniwersytet Śląski w Katowicach)
    • Dominanta terytorialna i tematyczna publikacji na łamach dzienników regionalnych w Polsce – wyniki badań – Paweł Kuca (Uniwersytet Rzeszowski)a
    • Usługowy model dziennikarstwa w mediach lokalnych południowo–zachodniej Wielkopolski. Przyczynek do refleksji nad współczesnym warsztatem dziennikarza lokalnego – Ewa Jurga–Wosik (Uniwersytet Kardynała Wyszyńskiego w Warszawie)
    • Portal o elekcjach samorządowych. Narzędzie promocji świadomego uczestnictwa w procesie wyborczym – Wojciech Peszyński (Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu)
    • Od redakcji do feedu: czytelnik-odbiorca w procesie zmian (na przykładzie lokalnej mutacji „Gazety Wyborczej” w Olsztynie) – Martyna Siudak, Dominika Myślak (Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie)
  • PANEL 38:

    MEDIA A TOŻSAMOŚĆ, RÓŻNORODNOŚĆ I INKLUZYWNOŚĆ [sala C]
    Moderator: Paweł Urbaniak (Uniwersytet Wrocławski)

    • Uchodźca czy migrant? Wpływ mediów na społeczną percepcję pojęć – Robert Staniszewski (Uniwersytet Warszawski
    • Deaf Not Stupid. Analiza framingowa publikacji o Głuchych (i głuchych) w polskich mediach internetowych – Magdalena Bednarska (Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania)
    • Wirtualne społeczności osób z problemami zdrowotnymi - zasady działania i funkcje społeczne – Paweł Urbaniak (Uniwersytet Wrocławski)
    • Medium czy NGO? Płynność granicy między dziennikarzami a aktywistami na przykładzie polskich mediów i organizacji społeczności LGBTQIA+ po 1989 roku – Wiktoria Aleksandra Barańska (Uniwersytet Jagielloński w Krakowie)
    • Media tożsamościowe i tożsamościowość mediów: założenia projektu – Julia Walczak (Uniwersytet Śląski w Katowicach)
    • Śląska siła tożsamości. Mediatyzacja śląskości – Katarzyna Siwczyk (Uniwersytet Śląski w Katowicach)
    • Medialne obrazy starości a (re)humanizacja komunikacji. Studium przypadku ,,M jak Miłość” - Martyna Dudziak-Kisio (Uniwersytet Warszawski)
  • PANEL 39:

    MEDIA I EDUKACJA AKADEMICKA [sala D]
    Moderatorka: Katarzyna Kopecka-Piech (Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie)

    • Rola nauki o komunikacji w edukacji projektowania – Mariusz Wszołek (Uniwersytet SWPS)
    • Komunikacja naukowa – postawy i zachowania naukowców na wczesnym etapie kariery. Raport z badań – Marzena Świgoń (Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie)
    • Przyczyny i skutki postdyscyplinarności. Wnioski z badań nad kolektywną autopercepcją pola badań nad mediatyzacją – Katarzyna Kopecka-Piech (Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie)
    • Rozszerzona teoria wpływu mediów – Grażyna Osika (Politechnika Śląska)
  • PANEL 40:

    OBYWATELSTWO W ERZE DATAFIKACJI [sala H]
    (Debata panelowa Sekcji Komunikacji Obywatelskiej w Erze Algorytmów PAN)
    Moderator: Jakub Nowak (Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie)

    • Jak badać e-aktywność obywatelską? – Agnieszka Hess (Uniwersytet Jagielloński)
    • Media obywatelskie i lokalne w Polsce jako filar obywatelskości – Urszula Doliwa (Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie)
    • Transformacje obywatelskiej sprawczości w erze datafikacji – Jakub Nowak (Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie)
    • Bot nowej generacji asystentem obywatela – w stronę interoperacyjności i bezpieczeństwa danych – Maria Nowina Konopka (Uniwersytet Jagielloński)
    • Cyfrowy kontakt jako fundament zaufania obywatelskiego – Damian Guzek (Uniwersytet Śląski w Katowicach)
    • Media społecznościowe jako źródła informacji o politykach dla obywateli – Małgorzata Adamik-Szysiak (Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie)
    • Dwubiegunowa pułapka bez wyjścia albo koniec dziennikarstwa kelnerskiego – polaryzacja polityczna w opinii polskich dziennikarzy – Agnieszka Szymańska (Uniwersytet Jagielloński)
    • Rola sztucznej inteligencji i „mediów klimatycznych” w aktywizacji społecznej – Bartłomiej Łódzki (Uniwersytet Wrocławski)
  • 12:45-13:30
    Przerwa lunchowa
  • 13:30-15:30
    Sesje w panelach tematycznych (41-47)
  • PANEL 41:

    KULTURA, TOŻSAMOŚĆ I ESTETYKA KOMUNIKACJI W PRZESTRZENI MEDIALNEJ [sala E]
    Moderatorka: Małgorzata Stępnik (Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie)

    • Poezja jako komunikacyjna przestrzeń oporu w konflikcie izraelsko-palestyńskim – Anna Słania (Uniwersytet Śląski w Katowicach)
    • Komunikacja w muzeum. Pluralizacja pamięci jako zadanie i wyzwanie – Marcin Zaborski (Uniwersytet SWPS)
    • "ISU Awards" jako element integracji społeczności fanów łyżwiarstwa figurowego – Anna Wichrowska (Uniwersytet Śląski w Katowicach)
    • Nowe media jako płaszczyzna współczesnej komunikacji sportowców – analiza strategii komunikowania na przykładzie kont Cristiano Ronaldo w mediach społecznościowych – Wojciech Skucha (Uniwersytet Jagielloński)
    • Mediatyzacja tłumaczy literackich – Małgorzata Kolankowska (Uniwersytet Wrocławski)
    • Granice oddziaływania wizualnego rebrandingu: redefinicja grupy docelowej i przekraczanie baniek informacyjnych na przykładzie kampanii Jaguara – Izabela Matuszewska (Uniwersytet WSB Merito w Łodzi)
    • Konieczna selekcja, mitologizacja czy propaganda? Charakterystyka mediatyzacji polskiego dziedzictwa na wybranych przykładach – Karolina Podlewska (Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie)
  • PANEL 42:

    MEDIA W CZASACH NAPIĘCIA - DEZINFORMACJA, POLARYZACJA I ETYKA PRZEKAZU [sala A]
    Moderatorka: Dagmara Głuszek-Szafraniec (Uniwersytet Śląski w Katowicach)

    • Czeska scena dezinformacji w infosferze – zmiany i ewolucja w latach 2024-25 – Katarzyna Giereło-Klimaszewska (Uniwersytet WSB Merito we Wrocławiu)
    • Polaryzacja społeczno-polityczna w Hiszpanii. Rola mediów publicznych – Michał Kuś (Uniwersytet Wrocławski)
    • AI w służbie dezinformacji. Rola sztucznej inteligencji w wojnie w Ukrainie – Bogdan Andruszczenko (Uniwersytet Warszawski)
    • Dziennikarze doby infodemii: Problematyka praktyk fact-checkingowych w redakcjach – Bartosz Kicior (Uniwersytet SWPS)
    • Etyczne zasady reportera wojennego w Polsce - Alesia Merynava (Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie)
    • Komunikacja na temat śmierci ks. Jerzego Popiełuszki w różnych okresach transformacji mediów (lata 1984-2025) – Milena Kindziuk (Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie)
    • OSINT i GenAI - nowe wyzwania dla mediów czasów konfliktów i kryzysów. Studium przypadków wykorzystania w Ukrainie i w Polsce – Krzysztof Kowalik (Uniwersytet Warszawski)
    • Granice wolności w nowych mediach. Współczesne patologie komunikacji społecznej – Paweł Łokić (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu)
  • PANEL 43:

    ETOS CYFROWY [sala D]
    Moderatorka: Agnieszka Budzyńska-Daca (Uniwersytet Warszawski)

    • Etos w erze platform: między autentycznością a strategią. Studium polskich twórców YouTube – Agnieszka Budzyńska-Daca, Agnieszka Szurek, Kamila Wojtunik, Weronika Maciuszko (Uniwersytet Warszawski)
    • Etos obywatela w mediach społecznościowych – Agnieszka Kampka (Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie)
    • Etos w autoprezentacjach dziennikarzy portali informacyjnych – Marek Kochan (Uniwersytet SWPS)
    • Czy modele AI mają etos? Problem personifikacji sztucznej inteligencji – Bartosz Hordecki (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu)
    • Koncepcja cyfrowej obywatelskiej alfabetyzacji – Jacek Wasilewski (Uniwersytet Warszawski)
    • Wieczny kryzys, niegasnąca pasja. O trwałości struktury pola dziennikarskiego – Krzysztof Lepczyński (Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu)
  • PANEL 44:

    KAMPANIA WYBORCZA 2025: STRATEGIE, GRUPY DOCELOWE, TREŚCI I NARZĘDZIA KOMUNIKACJI KANDYDATÓW NA PREZYDENTA RP, cz. 2 [sala B]
    Moderator: Olgierd Annusewicz (Uniwersytet Warszawski)

    • Młodzież w kampanii wyborczej. Postawy polityczne i użycie mediów – Bartłomiej Biskup (Uniwersytet Warszawski)
    • AI w kampanii wyborczej 2025 – cele, kierunki wykorzystania, narzędzia – Olgierd Annusewicz (Uniwersytet Warszawski)
    • „Kryptokampanie” w wyborach prezydenckich 2025 – Katarzyna Szelest-Karpowicz (Uniwersytet Warszawski)
    • Komunikacja wyborcza na Fb – modele autoprezentacyjne kandydatów w wyborach prezydenckich – Marek Mazur (Uniwersytet Śląski w Katowicach)
    • Kampania prezydencka 2025 w mediach społecznościowych – analiza komunikowania politycznego kandydatów – Karolina Jankowska (Uniwersytet Warszawski)
    • Niepartyjne strategie wyborcze w kampanii prezydenckiej 2025 – Mariusz Kolczyński (Uniwersytet Śląski w Katowicach)
  • PANEL 45:

    WOJNA, DEZINFORMACJA I MEDIA [sala F]
    Moderatorka: Yuliana Palagnyuk (Uniwersytet Śląski w Katowicach)

    • Dyskurs o wojnie w polskich mediach głównego nurtu w lutym i marcu 2022 roku – Bogdan Borowik (Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie)
    • Świadkowie wojny. Psychiczne wyzwania dla dziennikarzy i operatorów kamer w strefach konfliktu – Olimpia Górska (Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie)
    • Wykorzystywanie mediów społecznościowych przez radykalne podmioty pozapaństwowe w konfliktach w II dekadzie XXI wieku w niemieckiej cyberprzestrzeni – Jakub Stolarczyk (Uniwersytet Śląski w Katowicach)
    • Związek Rezerwistów i Byłych Wojskowych we Francji w świetle tygodników polonijnych: „Polska Walcząca” i „Syrena” – Robert Czarnowski (Uniwersytet Warszawski)
    • Wojna informacyjna Federacji Rosyjskiej. Narzędzia propagandy i dezinformacji na przykładzie polskojęzycznych stron internetowych w latach 2021-2023 – Kateryna Savranska (Uniwersytet Jagielloński)
  • PANEL 46:

    MULTIMODAL COMMUNICATION OF PROFESSIONAL MEDIA IN THE AREA OF ENTERTAINMENT [sala H]
    (Sekcja Komunikowanie Wizualne i Kultura Popularna)
    Moderatorka: Agnieszka Całek (Uniwersytet Jagielloński)

    • Mediatised human, and art. How the digital immersive experiences create a contemporary viewer of paintings – Małgorzata Lisowska- Magdziarz (Uniwersytet Jagielloński)
    • Social media as an access point to television productions – Agnieszka Całek (Uniwersytet Jagielloński)
    • Holocaust (non)fiction. Visual portrays of Nazi concentration camps in cinema and tele-vision representations between 2015 and 2025 – Sławomir Doległo (Uniwersytet Jagielloński)
    • Infotainment in television news content from the perspective of multimodal communication – Monika Wawer (Uniwersytet Jagielloński)
    • Performative logics of public events: perception and interpretation in media discourse – Olena Zinenko (V.N.Karazin Kharkiv National University)
    • Socio-cultural Artificial Intelligence (SCAI) and Journalism. A Transdisciplinary Perspective in Media and Communication Studies – Małgorzata Winiarska-Brodowska (Uniwersytet Jagielloński)
  • PANEL 47:

    KOMUNIKACJA ROBOTYCZNA Z PERSPEKTYWY ANTROPOCENTRYZMU [sala G]
    Moderatorka: Małgorzata Gruchoła (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II)

    • „(Medialna) komunikacja robotyczna” – próba konceptualizacji pojęcia – Małgorzata Gruchoła (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II)
    • Człowiek a perspektywa przyjmowana przez generatywną sztuczną inteligencję: analiza warstwy tekstowej i wizualnej chatbotów ChatGPT i Gemini – Jerzy Gołuchowski, Dorota Marquardt, Agnieszka Filipczyk (Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach)
    • LLM jako mediator: jak SI może wspierać komunikację, pomagać w dyfuzji nastrojów i łagodzeniu sporów w firmie przy użyciu technik psychologicznych - Marcin Szewczyk, Marcin Balon (Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie)
    • Społeczno-komunikacyjne aspekty romantycznych relacji z technologiami AI – Łukasz Sarowski (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II)
    • Bodźce wizualne w obrazowaniu emocji w sztuce jako wskaźnik empatii komunikacyjnej człowieka i GenAI – Małgorzata Sławek-Czochra (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie), Małgorzata Gruchoła (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II)
    • Sacrum w kodzie: Transformacja doświadczenia religijnego poprzez interfejsy cyfrowe i systemy AI w erze postcyfrowej – Andrzej Adamski (Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie)
    • Sztuczna inteligencja w religii i modlitwie: szansa czy zagrożenie (kontekst polski)? – Jerzy Gołuchowski (Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach), Aleksandra Pethe (Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach), Wojciech Surmiak (Uniwersytet Śląski w Katowicach)
    • Automatyzacja analizy zawartości mediów w dobie AI. Koncepcje i perspektywy implementacji – Jacek Wyszyński (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu)
  • 15:45-16:15
    Uroczyste zamknięcie VII Kongresu Polskiego Towarzystwa Komunikacji Społecznej
  • 16:30

    Wydarzenia towarzyszące:

    Zwiedzanie Nikiszowca
    Zwiedzanie Muzeum Śląskiego
    Zwiedzanie gmachu Sejmu Śląskiego

TERMINY

  • do 30.06

    rejestracja online
  • do 10.04

    zgłaszanie paneli tematycznych przez formularz rejestracyjny
  • do 25.04

    informacja dla Autorów zaakceptowanych zgłoszeń (wczesna rejestracja)
  • do 11.07

    informacja dla Autorów zaakceptowanych zgłoszeń (regularna rejestracja)
  • 22-24.09

    obrady Kongresu
  • do 31.10

    termin nadsyłania pełnych tekstów referatów

Obiekty

22 września

Muzeum Śląskie

ul. T. Dobrowolskiego 1, Katowice

23-24 września

kampus Uniwersytetu Śląskiego

przy ul. Bankowej i Chełkowskiego w Katowicach

OPŁATY

  • Wczesna rejestracja 17.02-17.04.2025
  • 750 PLN - Opłata dla uczestników z Polski  (180€ dla uczestników zagranicznych)
    550 PLN - Opłata dla doktorantów (130€ dla uczestników zagranicznych)
    Zniżka dla członków PTKS – 50 PLN
  • Regularna rejestracja 18.04-30.06.2025
  • 850 PLN - Opłata dla uczestników z Polski (200€ dla uczestników zagranicznych)
    600 PLN - Opłata dla doktorantów (140€ dla uczestników zagranicznych)
    Zniżka dla członków PTKS – 50 PLN

PLEASE NOTE

  • Opłatę kongresową należy uiścić (po uzyskaniu od organizatorów zatwierdzenia tematu wystąpienia):
  • do 10.05.2025 (wczesna rejestracja)
  • until 25.07.2025 (regularna rejestracja)

Opłaty obejmują:

  • możliwość wygłoszenia referatu,
  • możliwość publikacji w monografii w ramach serii PTKS,
  • certyfikat udziału w VII Kongresie PTKS,
  • materiały kongresowe,
  • catering, uroczystą kolację i udział w wydarzeniach towarzyszących.

Organizatorzy

Głównym organizatorem Kongresu jest Polskie Towarzystwo Komunikacji Społecznej wraz z Instytutem Dziennikarstwa i Komunikacji Medialnej Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach.


Patronat honorowy: Jego Magnificencja Rektor Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, prof. dr hab. Ryszard Koziołek

logo