VII Kongres PTKS
Człowiek w centrum współczesnej transformacji medialnej
Katowice, 22-24.09.2025
Rejestracja
Cel Kongresu
Kongresy Polskiego Towarzystwa Komunikacji Społecznej są najważniejszym wydarzeniem polskiego środowiska medioznawczego. Służą przede wszystkim integracji polskich badaczy mediów, wywodzących się z różnych paradygmatów badawczych, ale i budowaniu nowej dyscypliny badawczej – nauki o komunikacji społecznej i mediach. Mają także na celu także zjednoczenie środowiska badaczy i praktyków komunikowania.
Sesje
-
DZIEŃ 1
Muzeum Śląskie w Katowicach
-
DZIEŃ 2
Uniwersytet Śląski w Katowicach
-
DZIEŃ 3
Uniwersytet Śląski w Katowicach
Program szczegółowy
22.09
poniedziałek, Muzeum Śląskie w Katowicach, ul. Dobrowolskiego 1
-
9:00
Rozpoczęcie rejestracji uczestników
-
12:00-13:30
Obiad -
13:30-16:00
Uroczyste rozpoczęcie VII Kongresu.
Wręczenie nagród w konkursach PTKS. -
Program:
1. Uroczyste otwarcie Kongresu Polskiego Towarzystwa Komunikacji Społecznej Katowice 2025
2. Wręczenie honorowego członkostwa Polskiego Towarzystwa Komunikacji Społecznej
- prof. dr hab. Jadwiga Woźniak-Kasperek
- prof. dr hab. Maria Wojtak
- Basil Kerski, dyrektor Europejskiego Centrum Solidarności w Gdańsku
3. Wręczenie Nagród w Konkursie Doktorat
4. Wręczenie Nagrody im. dr. Karola Jakubowicza za wybitną monografię z zakresu nauk o mediach (Media and Democracy Karol Jakubowicz Award)
5. Wręczenie Nagrody Naukowej im. Profesora Walerego Pisarka
6. Promocja książki "Podstawy nauk o komunikacji społecznej i mediach"
-
16:15-17:15
„One, Two or Three Steps to Mobilization?: Emergent and Divergent trends in Digital Campaigning” Sesja z udziałem prof. dr Rachel Gibson University of Manchester -
17:15-17:30
Przerwa kawowa -
17:30-18:30
„Does AI upend democracy?” Sesja z udziałem prof. dr Claesa de Vreese University of Amsterdam -
18:45
Wspólne zdjęcie uczestników I dnia obradMuzeum Śląskie -
19:00-21:00
Uroczysta kolacja
23.09
wtorek, SPINPLACE, Uniwersytet Śląski w Katowicach, ul. Bankowa 5
-
8:00
Rejestracja uczestników -
08:30-10:30
Sesje w panelach tematycznych (1-8) -
PANEL 1:
EDUKACJA MEDIALNA W OBRONIE CZŁOWIEKA
Moderatorka: Klaudia Cymanow-Sosin- Edukacja medialna – ideał czy konieczność? – Klaudia Cymanow-Sosin
- Generacje Alpha i Beta jako podmiot edukacji medialnej. Implikacje od teraźniejszości ku przyszłości – Anita Has-Tokarz
- Edukacja cyfrowa seniorów jako obszar działania biblioteki. Doświadczenia polskie i światowe – Renata Malesa
- Edukacja o dziennikarstwie filmowym w czasach sztucznej inteligencji – Iwona Grodź
- (Nie)odpowiedzialność za edukację medialną w Polsce – Anna Granat
- Między sztuczną inteligencją a edukacją medialną - potrzeby, refleksje, perspektywy – Monika Frania
-
PANEL 2:
KAMPANIA WYBORCZA 2025: STRATEGIE, GRUPY DOCELOWE, TREŚCI I NARZĘDZIA KOMUNIKACJI KANDYDATÓW NA PREZYDENTA RP,
cz. 1
Moderator: Olgierd Annusewicz- Internetowy hejt podczas kampanii prezydenckiej w Polsce w roku 2025. Przykład serwisu Facebook – Ilona Dąbrowska
- Kwestia migracji w dyskursie przedwyborczym. Analiza porównawcza wypowiedzi kandydatów na Prezydenta RP w kampanii wyborczej w 2025 roku – Małgorzata Kocierz
- Relacje paraspołeczne wyborców z kandydatami na urząd Prezydenta RP w kampanii 2025 r. – Dorota Piontek, Aleksandra Konieczna
- „Debaty o debatach” – dyskursy o debatach wyborczych w kampanii prezydenckiej 2025 w głównych portalach internetowych – Aleksandra Seklecka
- Prezydencka kampania wyborcza w 2025 roku w Polsce w mediach społecznościowych – Małgorzata Adamik-Szysiak
- Kandydaci, scenariusze powyborcze i kluczowe kwestie w nagłośnieniu medialnym polskich wyborów prezydenckich w roku 2025 w europejskich mediach – Paulina Barczyszyn-Madziarz
- Kwestie bezpieczeństwa w narracji kandydatów na prezydenta RP w kampanii wyborczej w 2025 roku – Adriana Kanarek, Anna Skibińska
-
PANEL 3
CZŁOWIEK W CENTRUM TRANSFORMACJI STRUKTURY MEDIÓW – UJĘCIE MEDIOLINGWISTYCZNE
(Panel sekcji PTKS: Język w mediach)
Moderatorka: Danuta Kępa-Figura- Założenia mediolingwistyki wobec zmian w strukturze mediów – Bogusław Skowronek
- Sieciowe odpowiedniki dzienników polskich i słowackich – ujęcie mediolingwistyczne – Sylwia Sojda, Magdalena Ślawska
- Człowiek wobec struktury narracyjnej komiksu: teoria języka wizualnego Neila Cohna, w kontekście teorii paratekstów – Matylda Sęk-Iwanek
- Nowy wymiar publicystyki sportowej. O felietonistyce (?) Dariusza Dobka – Patryk Iwańczyk
- Cyfreportaż. Gatunek w stanie przejściowym – Aleksandra Urzędowska
- Pogranicza gier wideo według mediów wyspecjalizowanych – Krzysztof Kaszewski
-
PANEL 4:
CZŁOWIEK WOBEC MEDIÓW, MEDIA WOBEC CZŁOWIEKA – PERSPEKTYWA HISTORYCZNA
(Panel sekcji PTKS: Historii Mediów)
Moderatorka: Katarzyna Drąg- Kobieta jako ofiara. Morderstwa w prasie krakowskiej II RP – Marta Woźniak
- Obraz młodego pokolenia w międzywojennej prasie dla Polek – Ewa Maj
- Kara chłosty w debacie prasy krakowskiej: dyskusja, argumenty, adwersarze roku 1938 – Dariusz Raś
- Koncepcja Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji w projektach ustaw i dyskusjach parlamentarnych na przełomie lat 80. i 90. – Agata Dziekan- Łanucha
- O propagandzie w enuncjacjach programowych i wystąpieniach politycznych partyjnych liderów "frontu ideologicznego" PZPR (1948–1989) – Jacek Wojsław
- Zgubne skutki postępu prasy oczyma ultrakonserwatystów galicyjskich (na przełomie XIX i XX w.) – Katarzyna Drąg
- Algorytmy polskiej opozycji lat 80. – Agnieszka Dytman-Stasieńko
- Wiedza tajemna Chaima Szyllera-Szkolnika (tematyka okultystyczno- literackiego miesięcznika „Świt”) – Urszula Patocka-Sigłowy
-
PANEL 5:
GODNOŚĆ OSOBY W MEDIACH
Moderator: Sławomir Soczyński- Koncepcja człowieka a bezpieczeństwo etyczne w erze cyfrowej – Sławomir Soczyński
- Futurologia aksjologiczna. Wprowadzenie wartości do badań nad przyszłością. Szanse i wyzwania – Anna Teler
- Młody czytelnik w lustrze marketingu książki – etyczne dylematy komunikacji w social mediach – Urszula Dyrcz
- Jak badać dezinformację? Propozycja metodyki analizy przekazów medialnych w kontekście wojny informacyjnej – Klaudia Rosińska
- Godność osoby fundamentem wartościowania etycznego relacji człowieka – AI – Paweł Kaszuba
- Obraz i wartości – Bernadeta Cich
- Posthumanistyczny wymiar komunikacji. Człowiek i AI jako współuczestnicy nadawania znaczeń – Jarosław Andrzej Sobkowiak
-
PANEL 6:
MEDIA HIPERLOKALNE, OBYWATELSKIE I ALTERNATYWNE W KOMUNIKOWANIU LOKALNYM
Moderatorzy: Krzysztof Wasilewski, Urszula Doliwa- Media hiperlokalne w Polsce - stan, rozkład geograficzny, funkcje – Krzysztof Wasilewsk
- Podcasting obywatelski jako przestrzeń do eksplorowania tematów lokalnych - studium przypadku Warmii i Mazur – Urszula Doliwa, Magdalena Szydłowska
- Lokalne i hiperlokalne media Warmii i Mazur wobec problemu dezinformacji – Marta Więckiewicz-Archacka
- Globalna lokalność komunikacji alternatywnej – Mateusz Flont
- Wykluczenie medialne a wykluczenie społeczne. Czynniki i konsekwencje. Analiza na przykładzie lokalnej gazety "Kwartalnik Czudecki" – Marcin Jurzysta
- Komunikacja samorządów ze społecznościami lokalnymi w dobie transformacji cyfrowej (1) – Jolanta Kępa-Mętrak
- Komunikacja samorządów ze społecznościami lokalnymi w dobie transformacji cyfrowej (2) – Daria Malicka
-
PANEL 7:
SZTUCZNA INTELIGENCJA – MIĘDZY NARZĘDZIEM A WYZWANIEM
Moderator: Tomasz Gackowski- Sztuczna inteligencja w pracy nauczycieli akademickich - ukryty potencjał czy zagrożenie? – Monika Zielińska-Czopek
- Inspiruje, zmienia, generuje. AI w newsroomach - eksperyment biometryczny – Dagmara Sidyk-Furman
- Z notatnika dydaktyka - AI w służbie seminarzystów – Adam Szynol
- Treści tworzone przez użytkowników a treści generowane przez sztuczną inteligencję – eksperyment behawioralny – Adam Balcerzak
- Reporter na granicy. Sztuczna inteligencja a przyszłość pisania o świecie – Maja Wolny
- Sztuczna inteligencja na pierwszej stronie. Analiza semiotyczna medialnych przedstawień AI – Tomasz Gackowski, Karolina Brylska, Natalia Strąk
- Twórcza technologia: Przemiany w komunikacji wizualnej w obliczu sztucznej inteligencji – Katarzyna Mania
- News w erze sztucznej inteligencji. Szanse i zagrożenia - Marek Palczewski
-
PANEL 8:
ALGORYTMY, PLATFORMY I UŻYTKOWNICY
Moderator: Robert Rajczyk- Polscy internauci wobec algorytmów platform społecznościowych. Wyniki badania sondażowego na reprezentatywnej próbie – Anna Miotk
- Czy kanały FAST staną się zagrożeniem dla telewizji linearnej? – Paweł Nowak
- Od telewizji do streamingu – ewolucja dystrybucji wydarzeń sportowych – Dominika Stawicka
- Netflix - globalny brand w lokalnym kontekście – Sylwia Szostak
- Widoczność i prywatność: kluczowe obywatelskie zasoby ery datafikacji – Jakub Nowak
- Polski rynek czytelniczy - między platformami a drukiem – Maciej Zweiffel
- Zwrot algorytmiczny w wyszukiwaniu informacji: Implikacje Google AI Overviews dla odbiorców treści i wydawców mediów – Bartłomiej Łódzki
-
10:30-10:45
Przerwa kawowa -
10:45-12:45
Sesje w panelach tematycznych (9-16) -
PANEL 9:
MEDIATED SELVES - EMOTIONS, IDENTITIES, AND INFLUENCE IN DIGITAL COMMUNICATION
Moderatorka: Karolina Koc-Michalska- Cristina Gallego's Nonverbal Communication in the Imitation of Female Political Leaders on the Infoshow El Intermedio (Spain) – Patricia Zamora Martínez, Patricia Gascón Vera; Beatriz Castaneda Aller
- Not Just the Right: Unveiling Negativity in Liberal-Left Online Discourse – Marcin Kosman
- Voices Across Borders: Social Communication and the Disabled Migrant Experience – Eva Duda
- Synthetic Souls, Factual Feelings. Linguistic indicators of parasocial relationships with virtual and human influencers - Tamás Bokor, Evelin Horváth, József Hubert
- Breaking digital routines: Insights from a media literacy-based detox experiment - Veronika Pelle
-
PANEL 10:
KOMUNIKOWANIE POLITYCZNE, cz. 1
Moderator: Marek Mazur- Polaryzacja polskiej sceny politycznej w dobie mediów społecznościowych: wyzwania i zagrożenia – Bogusława Dobek- Ostrowska
- Tradycyjni eksperci czy internetowi influencerzy? Obecność medialna polityków w dobie zmieniających się modeli komunikacji politycznej – Katarzyna Lorenc, Agnieszka Walecka-Rynduch, Jarosław Flis,
- AI w służbie polityki? Percepcja komunikatów politycznych kandydatów na urząd Prezydenta RP – Rafał Więckiewicz „Kobiety Konfederacji”? Analiza strategii komunikacyjnej Konfederacji wobec kobiet w mediach społecznościowych po wyborach parlamentarnych 2023 –Anna Kulma
- America first, a więc emocjonalne reakcje Polaków na inauguracyjne przemówienie Donalda J. Trumpa, 47. prezydenta USA (20 stycznia 2025 r.) – Karolina Hess; Tomasz Gackowski
- Czy liczby to fakty? Analiza komunikatów oficjalnych mediów społecznościowych urzędu Premiera RP – Ewa Modrzejewska
-
PANEL 11:
DZIENNIKARSTWO W DOBIE SZTUCZNEJ INTELIGENCJI (Panel sekcji PTKS: Studia nad dziennikarstwem)
Moderatorka: Małgorzata Adamik-Szysiak- AI – sojuszniczka czy konkurentka dziennikarza? Sposoby wykorzystania i adaptacji rozwiązań AI w dziennikarstwie – Dominika Popielec
- Etyka dziennikarska w dobie sztucznej inteligencji: dylematy – wyzwania – prognozy – Bartłomiej Secler
- Dziennikarz wobec rozwoju sztucznej inteligencji – szanse czy zagrożenia? – Joanna Hołda
- Wywiad z Szymborską - dyskursywne ślady debaty wokół dziennikarstwa i AI – Magdalena Ślawska
- Rosyjska propaganda medialna a sztuczna inteligencja – Agata Krzywdzińska
- Dziennikarstwo śledcze w erze cyfrowej. Case study Bellingcat – Karolina Polińska
- Chatboty w redakcji: Biometryczna analiza wpływu AI na codzienną pracę dziennikarzy – Marlena Sztyber-Popko
- Dziennikarstwo filmowe w czasach sztucznej inteligencji (AI). Wyzwania i zagrożenia – Iwona Grodź
-
PANEL 12:
MEDIA I DEMOKRACJA W UJĘCIU PORÓWNAWCZYM: METODOLOGIA MIĘDZYNARODOWYCH PROJEKTÓW BADAWCZYCH
Moderator: Michał Głowacki- Monitor Pluralizmu Mediów po dekadzie „pilotażowej”. Jaka przyszłość? – Alicja Jaskiernia
- Własnościowe puzzle: Jak ustalić, kto stoi za profilami newsowymi w polskich mediach społecznościowych? – Katarzyna Gajlewicz-Korab, Dagmara Sidyk Furman
- Adaptacja organizacyjna mediów publicznych w erze platform na przykładzie TVP – Filip Świtkowski, Michał Głowacki
- Strategie internacjonalizacji polskiej kinematografii: Rola współczesnych instytucji publicznych i ich narzędzia ekspozycji zagranicznej – Jacek Mikucki, Alicja Waszkiewicz-Raviv, Anita Zawisza
- Badania mediów i demokracji w Polsce – Michał Głowacki, Jacek Mikucki, Łukasz Szurmiński, Katarzyna Gajlewicz-Korab i Maria Łoszewska-Ołowska
- Media i demokracja w ujęciu porównawczym: Metodologia międzynarodowych projektów badawczych – Maria Łoszewska-Ołowska
- Profil badacza opinii publicznej w erze mediów cyfrowych: Międzynarodowe badania porównawcze – Agnieszka Hess, Agnieszka Stępińska
-
PANEL 13:
CZŁOWIEK W CENTRUM TRANSFORMACJI STYLISTYKI MEDIÓW – UJĘCIE MEDIOLINGWISTYCZNE (II)
(Panel sekcji PTKS: Język w mediach)
Moderator: Paweł Sarna- Dziennikarz jako źródło stylistycznych transformacji audycji radiowych (na przykładzie „Poranku w Polskim Radiu Dzieciom”) – Alena Podviazkina
- Jak narzędzia SI zmieniają styl dźwiękowości gry cyfrowej? – Mikołaj Bajew
- Relaksacyjne gatunki medialne jako przejaw przemian socjokulturowych w kierunku slow life – Marta Noińska, Żanna Sładkiewicz
- W tym szaleństwie jest metoda. O narracyjnej logice studenckich opowieści spiskowych – Ewelina Tyc, Paweł Sarna
- Narracja szkół i uczelni wyższych o edukacji medialnej – Magdalena Maziarz
- Algorytmizacja narracji - od tworzenia proceduralnego po wykorzystanie dużych modeli językowych – Marcin Łączyński
- „Niegrzeczna autentyczność”: Twarz, język i wspólnota w transmisjach sprzedażowych na Facebooku – Ewa Miłoszewska-Podrażka
-
PANEL 14:
RADIO I JEGO EKSTENSJE
Moderatorka: Mirosława Wielopolska-Szymura- Hallyu w eterze. Radio w promocji fenomenu kultury Korei Południowej – Mirosława Wielopolska-Szymura
- Koniec misji? Radio Wolna Europa i jego przyszłość w świetle amerykańskich mediów za prezydentury Donalda Trumpa – Barbara Leja
- „Kawałek umarłego świata” w audiodokumentach o Holokauście Marty Rebzdy i Waldemara Modestowicza. Materia semiotyczna, kategoria czułości i troski – Joanna Bachura-Wojtasik
- Technologiczne i behawioralne wyzwania związane z implementacją generatywnej sztucznej inteligencji w rozgłośni radiowej – Arkadiusz Miller
- Zmiana kultury konsumpcji mediów na przykładzie korzystania przez studentów ze streamingu audio – Anna Lusińska
-
PANEL 15:
PUBLIC RELATIONS (Panel sekcji PTKS: Public Relations)
Moderatorka: Anna Adamus-Matuszyńska- Self-publishing a algorytmy: nowe mechanizmy kontroli dostępu do treści –Agnieszka Marzęda
- Komunikacja w instytucjach pomocy społecznej – wyzwania, praktyki, perspektywy – Michał Szyszka
- Transformacja branży public relations pod wpływem pandemii, zjawisk gospodarczych oraz rozwoju sztucznej inteligencji – Dariusz Tworzydło
- Stereotypy jako podłoże dezinformacji na temat kobiet – Katarzyna Bąkowicz
- Oferta medialna adresowana do kobiet koncernu Bauer Media Group – analiza wybranych rynków medialnych – Weronika Sałek
- Audycje religijne Aleksandry Stypułkowskiej i Krystyny Miłotworskiej w Rozgłośni Polskiej RWE – Evelina Kristanova
-
PANEL 16:
MEDIA DLA KOBIET, NARRACJE MEDIALNE O KOBIETACH, cz. 1
Moderatorka: Olga Dąbrowska-Cendrowska- Kobieta i las. Bio-narracje i posthumanizm w filmie Simona Kossak – Agata Chrobot
- Dianą być! Wizerunek kobiety polującej na postawie współczesnej prasy łowieckiej – Aleksandra Lubczyńska
- Obraz kobiet pracy na łamach Przyjaciółki i Kobiety i Życia w latach 1989–1992 – Anna Szwed-Walczak
- Stereotypy jako podłoże dezinformacji na temat kobiet – Katarzyna Bąkowicz
- Oferta medialna adresowana do kobiet koncernu Bauer Media Group – analiza wybranych rynków medialnych – Weronika Sałek
- Audycje religijne Aleksandry Stypułkowskiej i Krystyny Miłotworskiej w Rozgłośni Polskiej RWE – Evelina Kristanova
-
12:45-13:45
Obiad -
13:45-15:45
Sesje w panelach tematycznych (17-24) -
PANEL 17:
NFLUENCERZY, EDUKACJA I ODPOWIEDZIALNOŚĆ SPOŁECZNA
Moderator: Piotr Siuda- Influencer - prosument jako edukator? Redukcja szkód i narkotykowe dyskursy na przykładzie kanału Mestosław – Piotr Siuda, Patrycja Cheba
- Influencerzy wiedzy. Nowe oblicza ekspertyzy w mediach w erze sztucznej inteligencji – Karolina Brylska
- Typy intelektualisty publicznego doby transformacji medialnej – Kamil Aksiuto
- Twarz w hybrydzie. Aksjologiczny wymiar spotkań studenckich w epoce transformacji medialnej – Przemysław Bukowski
- Człowiek wobec sztucznej inteligencji w uniwersytecie: badanie postaw i refleksje nad rolą edukacji w dobie transformacji cyfrowej – Anna Kalinowska-Żeleźnik
-
PANEL 18:
KOMUNIKACJA POLITYCZNA W MEDIACH PUBLICZNYCH I STRATEGIACH KAMPANIJNYCH W POLSCE W LATACH 2015–2025
Moderator: Rafał Klepka- Stronniczość polityczna Wiadomości TVP w latach 2015–2023 – Rafał Klepka
- Obraz opozycji w Wiadomościach TVP (2016–2023) – Wojciech Maguś
- Kulturotwórcze i społeczne oddziaływanie Wiadomości TVP w latach 2015–2023 – Wojciech Kułaga
- Autonomia dziennikarska w Polsce w latach 2015-2023 - polityka, autocenzura i wyzwania dla dziennikarstwa – Katarzyna Konarska, Agnieszka Węglińska
- Co decyduje o zwycięstwie wyborczym? (Już) nowe media, czy (nadal) tradycyjne? Zintegrowana komunikacja marketingowa w polskich kampaniach wyborczych 2023-2025 – Szymon Ossowski
- Reklamowa gra z wyborcą. Strategie komunikacyjne w wyborach prezydenckich – Anna Ryłko-Kurpiewska, Katarzyna Maciejewska Mieszkowska
-
PANEL 19:
ARCHITEKTURY ZAUFANIA: MEDIA, INSTYTUCJE I POLITYKA W LIBERALNEJ DEMOKRACJI
Moderator: Damian Guzek- Zaufanie i powrót do liberalnej demokracji – Karolina Koc-Michalska
- ARMY of GOD: ponadkulturowa symbioza między zaufaniem do Kościoła i zaufaniem do wojska – Agnieszka Turska-Kawa
- Rola mediów w budowaniu zaufania do polityki. Perspektywa aktorów politycznych – Barbara Brodzińska-Mirowska
- Polityka kulturalna, narracja dziedzictwa a kultura nieufności – Emilia Moddelmog-Anweiler
- Wyjaśniaj, by ufać - standardy XAI w praktyce komunikacji cyfrowej - Małgorzata Łosiewicz
-
PANEL 20:
CZŁOWIEK W CENTRUM TRANSFORMACJI PRAGMATYKI MEDIÓW – UJĘCIE MEDIOLINGWISTYCZNE (III)
(Panel sekcji PTKS: Język w mediach)
Moderatorka: Beata Grochala- Personalizacja instytucjonalnego nadawcy medialnego w autopromocyjnych przekazach polskich stacji telewizyjnych – Ewa Szkudlarek-Śmiechowicz
- Kto gości gościa, a kto gościnię? Feminatywy w praktykach i politykach redakcyjnych polskich serwisów internetowych – Marta Jarosz
- Udział organizacji pozarządowych w tworzeniu dyskursu na temat reformy edukacji – Magdalena Trysińska
- Relacje nadawczo-odbiorcze wpisane w śledcze materiały audiowizualne czołowych polskich youtuberów – Dorota Marquardt, Ilona Ptak
- Sztuczna inteligencja a komentarz sportowy – automatyzacja czy brak narracji? – Beata Grochala
- Kim są twórcy memów o sztucznej inteligencji? – Danuta Kępa-Figura
-
PANEL 21:
NARRACJE "PRZEKRACZAJĄCE" GRANICE: KOMUNIKACJA MIĘDZYKULTUROWA W MEDIACH I FILMIE
(Panel sekcji PTKS: Komunikacja międzykulturowa i komunikowanie międzynarodowe)
Moderatorka: Magdalena Ratajczak- „Niewidzialny podróżnik” – czyli uchodźcy w narracjach medialnych w Polsce na przykładzie granicy polsko-białoruskiej – Magdalena Ratajczak
- Dzieci uchodźców z Ukrainy w szkołach Wielkopolski: analiza perspektywy rodziców i nauczycieli – Yuliana Palagnyuk, Svitlana Soroka
- Wpływ Polonii amerykańskiej na wynik wyborów prezydenckich w USA – analiza medialnych narracji w amerykańskich mediach – Barbara Leja
- Polityka medialna w społeczeństwie wielokulturowym Hiszpanii – Dagmara Głuszek-Szafraniec
- Na styku kultur: dziennikarstwo informacyjne w Afryce Wschodniej – Monika Tosik
- Opowieść Saamów o sobie: Komunikowanie międzykulturowe w filmie i serialu – Maja Chacińska
- Amadeo Bordiga i medialne perypetie włoskiej lewicy komunistycznej – Michał Rams-Ługowski
-
PANEL 22:
ZARZĄDZANIE MEDIAMI – INNOWACJE I PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ MEDIALNA
Moderatorka: Weronika Świerczyńska-Głownia- Na kolanach i na wokandzie: strategiczne dylematy wydawców w relacji z BigTech – Jan Kreft
- O współpracy między akademią a branżą – Anna Jupowicz-Ginalska
- Zarządzanie treścią a zaufanie do dziennikarzy w kontekście wykorzystania sztucznej inteligencji – Weronika Świerczyńska-Głownia
- Własność mediów i jej wpływ na (nie)równowagę informacyjną – Dariusz Baran
- Postulat zmian w akademickim nauczaniu zarządzania mediami: między kadrą naukową a studentami – Ksenia Wróblewska
- Zarządzanie redakcjami deliberatywnymi: Kompetencje i praktyki wspierające dziennikarzy z mniejszości – Jacek Mikucki, Radomir Wit
-
PANEL 23:
MEDIA DLA KOBIET, NARRACJE MEDIALNE O KOBIETACH, cz. 2
Moderatorka: Katarzyna Brzoza-Kolorz- Publicystki międzywojennej prasy dla Polek: portret zbiorowy – Ewa Maj
- Kobieta w reklamie biżuterii: wizerunek, kolory, komunikacja. Analiza porównawcza reklam marek Yes i Kruk – Małgorzata Bulaszewska
- Problematyka poradnikowa na łamach tygodnika Zwierciadło (1970– 1980) – Łukasz Jędrzejski
- Medialny obraz menopauzy – Ewa Bulisz
- Wizerunek kobiety w reklamie jako pochodna womenomics i femvertisingu – Jarosław Kończak
- Dlaczego historia dziennikarek ma znaczenie? Pionierki polskiego dziennikarstwa przed 1914 rokiem wobec współczesnych wyzwań mediów – Elżbieta Pawlak-Hejno
- Wygląd zewnętrzny w obrazie medialnym kobiet świata polityki – Katarzyna Brzoza-Kolorz
-
PANEL 24:
MEDIA I ZMIANY POKOLENIOWE
Moderator: Radosław Sajna-Kunowsky- Dyspersja medialna w badaniach przedstawicieli pokolenia Z – Jakub Jakubowski
- Nowe pokolenie dziennikarzy – kompetencje, tożsamość, wyzwania. Przegląd badań – Natalia Firek
- Wygenerowane pokolenia - generacje w wizualnej narracji sztucznej inteligencji – Gabriela Piechnik-Czyż
- Między cyfrową samoświadomością a dobrostanem studentów kierunków medioznawczych – Justyna Maguś
- Poszukiwanie tożsamości człowieka w centrum rozwoju nowych mediów i badań genetyczno-genealogicznych – Radosław Sajna-Kunowsky
- Międzypokoleniowy przekaz traumy jako społeczna rama komunikacyjna w kontekście koncepcji „traumaland” Michała Bilewicza – Jan Miklas- Frankowski, Julia Dudek, Adrianna Kordowska
-
15:45-16:00
Przerwa kawowa -
16:00-17:00
Dyskusja panelowa: Przyszłość dziennikarstwa lokalnego i regionalnego w dobie transformacji medialnej -
17:00-17:30
Spotkania w sekcjach PTKSWydział Nauk Społecznych Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, ul. Bankowa 11 -
17:45-19:45
Walny Zjazd Polskiego Towarzystwa Komunikacji Społecznej
Wydział Nauk Humanistycznych Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, ul. Uniwersytecka 4
-
PROGRAM
1. Otwarcie Walnego Zjazdu PTKS
2. Informacja Prezes PTKS – prof. dr hab. Iwony Hofman o działalności PTKS w ostatniej kadencji
3.Głosowanie w sprawie przyjęcia sprawozdania Zarządu PTKS za lata 2022-2025
4. Głosowanie w sprawie przyjęcia sprawozdania Komisji Rewizyjnej PTKS za lata 2022-2025
5. Uchwała Komisji Rewizyjnej w sprawie udzielenia absolutorium Zarządowi PTKS
6. Głosowanie w sprawie udzielenia absolutorium Zarządowi
7. Głosowanie w sprawie wygaszenia wybranych sekcji badawczych
8. Wybór Prezesa PTKS na VII kadencję (2025-2028)
9. Wybór członków Zarządu PTKS na VII kadencję (2025-2028)
10. Wybór członków Komisji Rewizyjnej na VII kadencję (2025-2028)
11. Wybór redaktora naczelnego „Central European Journal of Communication”
12. Wolne wnioski
13. Zamknięcie obrad -
20:00
Wspólne zdjęcie uczestników II dnia obrad -
20:15-22:00
KolacjaSPINPLACE – Uniwersytet Śląski w Katowicach, ul. Bankowa 5
24.09
środa, SPINPLACE – Uniwersytet Śląski w Katowicach, ul. Bankowa 5
-
8:00
Rejestracja uczestników -
08:30-10:30
Sesje w panelach tematycznych (25-32) -
PANEL 25:
INNOWACJE W BADANIACH MEDIÓW: NOWE PERSPEKTYWY I METODY W PRAKTYCE MŁODYCH BADACZY
(Panel uczestników Programu Mentoringowego FMMiK PTKS; pod patronatem FMMiK)
Moderatorka: Roksana Gloc- Nauka w międzygeneracyjnym dialogu: Program Mentoringowy FMMiK PTKS jako impuls rozwoju dla młodych badaczy mediów – Roksana Gloc
- Etnograficzne badania w czasie wojny: Jak żyje społeczeństwo bez dostępu do mediów – Anna Yezhova
- Dziennikarze AI: analiza narracji wokół sztucznej inteligencji i projektu wybranego medium – Małgorzata Durmaj
- Możliwości i wyzwania analizy komunikacji z pozaludzkimi agentami konwersacyjnymi na przykładzie badania własnego – Aleksandra Skrzypiec
- Obliczeniowe podejścia do analizy opinii: przegląd metod i narzędzi (2018–2023) – Kinga Adamczewska, Roksana Gloc
-
PANEL 26:
KOMUNIKACJA PRZEZ SZTUKĘ I O SZTUCE W DOBIE TRANSFORMACJI MEDIÓW
Moderatorki: Małgorzata Sławek-Czochra, Małgorzata Stępnik- Gdy sztuka przemawia: między metafizyką dzieła a mediacją przekazu w ujęciu Władysława Stróżewskiego i Marshalla McLuhana – Hanna Wesołowska-Starzec
- Zwrot architektoniczny w kinematografii XXI wieku: Pomiędzy filmową metaforyką a polityką – Małgorzata Stępnik
- Portret audiowizualny w filmie dokumentalnym w kontekście współczesnych przemian medialnych – Joanna Sosnowska
- Gry komputerowe: artystyczna i medialna awangarda czy rozrywka multimedialna? – Justyna Szulich-Kałuża
- Pop-punk – sztuka oswajająca rewolucję. Transformacje medialne tropów kulturowych w Arcane – Kacper Janik
- Komunikowanie przez sztukę na przykładzie fotografii – Seweryn Puchała
-
PANEL 27:
CIAŁO, PŁEĆ, ZDROWIE I NARRACJE BIO-SPOŁECZNE
Moderatorka: Patrycja Szostok- Czy płeć ma znaczenie w cyfrowym świecie? Genderowe oblicza nomofobii i higieny cyfrowej u osób starszych – Ksenia Wróblewska
- Nowe stare dyskursy męskości w internecie. Analiza zjawiska redpillowców na wybranych przykładach – Michał Jas
- Dyskurs wokół #MeToo: narracje towarzyszące publikacji książki Igi Dzieciuchowicz – Anna Borkowska
- Transwersalny człowiek w dobie mediów interkulturowych – Paulina Winiarska
- Higiena cyfrowa w dyskursie naukowym w Polsce. Wstępne wyniki mapowania użycia terminu – Agata Ludzis-Todorov
- Dyskurs wokół nieuznanej przez środowisko naukowe hipotezy „dysforii płciowej o szybkim początku” autorstwa Lisy Littman – Tomasz Płonkowski
-
PANEL 28:
KOLOGIA, KLIMAT I MEDIA
Moderatorka: Magdalena Steciąg- Zrównoważony rozwój w mediach młodego pokolenia: widzialność i świadomość kryzysu ekologicznego – Weronika Dopierała-Kalińska, Beata Użarowska
- "Eko-fanatycy" kontra "hamulcowi". Dyskurs wokół energetyki i klimatu w prezydenckiej kampanii wyborczej 2020 – Grzegorz Kowalczyk
- Czego nas pozbawia antropocentryczna perspektywa transformacji medialnej? O wpływie nowych mediów na kryzys ekologiczny w epoce człowieka w ujęciu ekolingwistycznym – Magdalena Steciąg
- Metody komputerowej analizy dyskursu medialnego: od korpusów do transformerów – Anna Bączkowska
- Mediatyzacja denializmu klimatycznego: dezinformacja, sprawczość i odporność społeczna w cyfrowym środowisku informacyjnym – Justyna Ignaszak
-
PANEL 29:
DEZINFORMACJA A DEMOKRACJA: WPŁYW, WZAJEMNE ODDZIAŁYWANIE, KONSEKWENCJE
(Panel sekcji PTKS: Komunikowanie Polityczne)
Moderatorka: Katarzyna Bąkowicz- Wpływ oddziaływania dezinformacji w Polsce ad. 2025 – Dominika Kasprowicz
- Współczesny wymiar przemocy ikonicznej. Poppropaganda – Agnieszka Walecka-Rynduch
- Reprezentacje medialne dezinformacji w dyskursie nowych mediów – Denis Halagiera
- Program informacyjny jako narzędzie politycznej propagandy. Przypadek „Dzisiaj” TV Republika – Łukasz Szurmiński
- Dezinformacja – ramowanie, retoryka i legitymizacja – Karina Stasiuk- Krajewska
- Migranci z Ukrainy w zwierciadle dezinformacji: analiza fake newsów na temat migrantów z najpopularniejszych polskich portali fact- checkingowych – Jakub Czopek
-
PANEL 30:
MEDIA CYFROWE, PLATFORMY I NOWE MODELE KOMUNIKACJI
Moderator: Wojciech Welskop- Wzorce tworzenia treści na mobilnych społecznościowych platformach audiowizualnych YouTube Shorts, TikTok oraz Instagram Reels – Jan Manicki
- „Dziś prawdziwych blogerów już nie ma?” - transformacja polskiej blogosfery – Przemysław Ciszek
- Dziennikarstwo immersyjne – analiza trendów, dynamiki rozwoju i wyzwań badawczych – Wojciech Welskop
- Dziennikarskie materiały immersyjne w formie filmów sferycznych – analiza materiałów wideo 360 stopni opublikowanych przez Euronews – Łukasz Wielgosz
- Od izolacji do integracji – potencjał VR w rehabilitacji komunikacji społecznej osób z afazją – Krzysztof Becker
- Kooperacja, recykling i rekonstrukcja. Funkcjonowanie programów telewizyjnych w serwisie YouTube – perspektywa twórców – Agnieszka Całek
-
PANEL 31:
NOWOCZESNE TECHNOLOGIE KOMUNIKACYJNO-INFORMACYJNE W PRAKTYCE SPOŁECZNEJ I GOSPODARCZEJ
Moderator: Zbigniew Widera- Wykorzystanie technologii informacyjno-komunikacyjnej w koncepcji smart city – Zbigniew Widera
- Mediatyzacja przestrzeni miejskiej jako fundament smart city – studium globalnych liderów – Michał Pyjas
- Wpływ partycypacji społecznej wspieranej technologiami informacyjno - komunikacyjnymi na rozwój miasta Gliwice jako inteligentnego miasta – Szymon Świerdza
- Komodyfikacja informacji a Big Data: relacje, szanse i wyzwania – Aneta Firlej-Buzon
- Wpływ platform cyfrowych na perspektywy kreowania sfery publicznej za pośrednictwem internetu – Marta Juza
-
PANEL 32:
PANEL 32: KOMUNIKOWANIE RELIGIJNE W CZASACH TRANSFORMACJI MEDIALNEJ. WYZWANIA I PERSPEKTYWY ANTROPOCENTRYCZNE
Moderator: Krzysztof Stępniak- Marshall McLuhan i komunikacja religijna. W 45. rocznicę śmierci Marshalla McLuhana (1980-2025) – Krzysztof Marcyński, Małgorzata Laskowska
- Komunikowanie (post)religijne w społeczeństwie pluralistycznym – Rafał Jakub Pastwa
- Wizualizacja komunikowania religijnego – Witold Jan Kawecki
- Sport w katolickim eterze. Faktyczna potrzeba czy zbędny dodatek – Karolina Krzykowska
- Kicz religijny jako fenomen komunikacyjny w świetle mediatyzacji religii i teorii religii materialnej – Krzysztof Stępniak
- Religijny dyskurs polityczny w przestrzeni medialnej – Olga Nadskakuła-Kaczmarczyk
- Uwarunkowania aktywności duchownych w mediach społecznościowych – Rafał Śpiewak
- Metafory konceptualne w dyskursie "Niedzieli" o tzw. ideologii gender – Przemysław Kantorski
-
10:30-10:45
Przerwa kawowa -
10:45-12:45
Sesje w panelach tematycznych (33-40) -
PANEL 33:
KOMUNIKOWANIE POLITYCZNE, cz. 2
Moderator: Michał Jacuński- Między stagnacją a transformacją: Facebook w kampaniach do Sejmu i PE w Polsce (2023-2024) – Paweł Baranowski
- Doświadczenia komunikacyjne w wyborach europejskich w 2024 r. w świetle wyników międzynarodowego badania sondażowego – Michał Jacuński
- Wizerunek kandydatów na Rzecznika Praw Dziecka w polskich tygodnikach opiniotwórczych – Robert Radek
- Złoczyńca polityczny. Narratologiczne tropy budowania negatywnego przekazu w środowisku Domu Wolnego Słowa – Jacek Kołodziej
- Liderzy w centrum narracji: Obraz przywódców politycznych w przekazie Polskiej Agencji Prasowej – Róża Norström, Julia Trzcińska
- Człowiek w centrum zarządzania kryzysem - mediatyzacja sztabów kryzysowych w czasie powodzi we wrześniu 2024 roku – Waldemar Sobera
-
PANEL 34:
MEDIA TOWARZYSZĄCE NASZEJ CODZIENNOŚCI
Moderatorka: Magdalena Hodalska- Przeglądanie smartfona przy jedzeniu i podczas gotowania. Telefon towarzyszący posiłkom w świetle badań empirycznych na 4 kontynentach – Magdalena Hodalska
- Scrolling to moje cardio. Przeglądanie telefonu podczas ćwiczeń fizycznych – Łukasz Buksa
- Phubbing w codziennym życiu młodych dorosłych w Polsce i Chinach. Ignorowanie rozmówców na rzecz telefonu – Smartfonowy multitasking - Yan Miao
- Tiktokizacja przestrzeni internetowej: forma tiktokowa jako nowa forma przekazu – Małgorzata Durmaj
- Smartfonowy multitasking. Media w życiu codziennym pokolenia Z – Mateusz Pasek
- „Bez apki się nie da”. Aplikacje sportowe okiem
sportowców wytrzymałościowych – Karolina
Burno-Kaliszuk
-
PANEL 35:
MEDIA I PRAWO WOBEC WYZWAŃ CYFROWYCH
Moderator: Marek Chyliński- Upadki i wzloty. XXX lat polskiej Karty Etycznej Mediów – Jolanta Hajdasz
- Ochrona wypowiedzi w kontekście swobody debaty parlamentarnej – Lucyna Szot
- Strony internetowe ombudsmanów i rzeczników praw dziecka państw grupy V4 jako narzędzie zgłaszania naruszeń praw dziecka – Paweł Grzywna
- Internet dzieci – prawo dorosłych: cyfrowa luka pokoleniowa jako zagrożenie systemowe – Marcin Niedbała
- Użytkownik w perspektywie prawnej – Agnieszka Grzesiok-Horosz
- Ochrona małoletnich przed krzywdzeniem w mediach i przez media – Wojciech Lis
- Granice legalności w szkoleniu dużych modeli językowych na treściach chronionych prawem autorskim – Marek Chyliński
- Rola i znaczenie mediów w kształtowaniu zachowań autodestrukcyjnych dzieci i młodzieży - stanowi nowe zagadnienia wymagające pogłębionej analizy z zakresu nauk o komunikacji społecznej i mediach, prawa i zarządzania – Marzena Barańska
-
PANEL 36:
CZŁOWIEK W CENTRUM TRANSFORMACJI EPISTEMOLOGII MEDIÓW – UJĘCIE MEDIOLINGWISTYCZNE (IV)
(Panel sekcji PTKS: Język w mediach)
Moderatorka: Magdalena Ślawska- Czego nas pozbawia antropocentryczna perspektywa transformacji medialnej? O wpływie nowych mediów na kryzys ekologiczny w epoce człowieka (ujęcie ekolingwistyczne) – Magdalena Steciąg
- Technofeudalizm? Wokół językowego obrazu świata amerykańskich modernistów reakcyjnych – Bartosz Hordecki
- Młodzi dorośli w informacyjnej sieci. Jak dziennikarstwo narracji wpływa na dobrostan studentów – Joanna Szylko-Kwas
- Narracje o transgresji i traumie w mediach społecznościowych – Katarzyna Zdanowicz-Cyganiak
- Komunikowanie w serwisie YouTube o zdrowiu psychicznym w kontekście autentyczności psychoterapeutów i nie-ekspertów – Anna Barańska-Szmitko
- Recenzje awansowe w naukach o komunikacji społecznej (i mediach) na tle innych dyscyplin – Michał Grech
-
PANEL 37:
KOMUNIKOWANIE LOKALNE I SAMORZĄDOWE
Moderatorka: Patrycja Szostok- Po co samorządowi prasa? – Patrycja Szostok
- Nowoczesne samorządy potrzebują nowych mediów? – Monika Kornacka-Grzonka
- Czego potrzebują w zakresie komunikacji Katowickie NGO-sy – Adam Skowron
- Dominanta terytorialna i tematyczna publikacji na łamach dzienników regionalnych w Polsce – wyniki badań – Paweł Kuca
- Rola i wyzwania komunikacyjne jednostek samorządu terytorialnego w cyfrowej rzeczywistości: balans między dostarczaniem informacji a łagodzeniem niepokoju społecznego – Radomir Wit
- Usługowy model dziennikarstwa w mediach lokalnych południowo – zachodniej Wielkopolski. Przyczynek do refleksji nad współczesnym warsztatem dziennikarza lokalnego – Ewa Jurga – Wosik
- Portal o elekcjach samorządowych. Narzędzie promocji świadomego uczestnictwa w procesie wyborczym – Wojciech Peszyński
-
PANEL 38:
MEDIA A TOŻSAMOŚĆ, RÓŻNORODNOŚĆ I INKLUZYWNOŚĆ
Moderator: Paweł Urbaniak- Uchodźca czy migrant? Wpływ mediów na społeczną percepcję pojęć – Robert Staniszewski
- Deaf Not Stupid. Analiza framingowa publikacji o Głuchych (i głuchych) w polskich mediach internetowych – Magdalena Bednarska
- Wirtualne społeczności osób z problemami zdrowotnymi - zasady działania i funkcje społeczne – Paweł Urbaniak
- Medium czy NGO? Płynność granicy między dziennikarzami a aktywistami na przykładzie polskich mediów i organizacji społeczności LGBTQIA+ po 1989 roku – Wiktoria Aleksandra Barańska
- Media tożsamościowe i tożsamościowość mediów: założenia projektu – Julia Walczak
- Śląska siła tożsamości. Mediatyzacja śląskości – Katarzyna Siwczyk
-
PANEL 39:
MEDIA I EDUKACJA AKADEMICKA
Moderatorka: Katarzyna Kopecka-Piech- Rola nauki o komunikacji w edukacji projektowania – Mariusz Wszołek
- Komunikacja naukowa – postawy i zachowania naukowców na wczesnym etapie kariery. Raport z badań – Marzena Świgoń
- Przyczyny i skutki postdyscyplinarności. Wnioski z badań nad kolektywną autopercepcją pola badań nad mediatyzacją – Katarzyna Kopecka-Piech
- Zrównoważony rozwój w mediach. Dobre praktyki i doświadczenia z realizacji projektu Sustainable multidimensional media contents – Beata Czechowska-Derkacz
- Rozszerzona teoria wpływu mediów – Grażyna Osika
-
PANEL 40:
OBYWATELSTWO W ERZE DATAFIKACJI
(Debata panelowa pod patronatem Sekcji Komunikacji Obywatelskiej w Erze Algorytmów PAN)
Moderator: Jakub Nowak- Jak badać e-aktywność obywatelską? – Agnieszka Hess
- Media obywatelskie i lokalne w Polsce jako filar obywatelskości – Urszula Doliwa
- Transformacje obywatelskiej sprawczości w erze datafikacji – Jakub Nowak
- Bot nowej generacji asystentem obywatela – w stronę interoperacyjności i bezpieczeństwa danych – Maria Nowina Konopka
- Cyfrowy kontakt jako fundament zaufania obywatelskiego – Damian Guzek
- Media społecznościowe jako źródła informacji o politykach dla Obywateli – Małgorzata Adamik-Szysiak
- Dwubiegunowa pułapka bez wyjścia albo koniec dziennikarstwa kelnerskiego – polaryzacja polityczna w opinii polskich dziennikarzy – Agnieszka Szymańska
- Rola sztucznej inteligencji i „mediów klimatycznych” w aktywizacji społecznej – Bartłomiej Łódzki
-
12:45-13:30
Przerwa lunchowa -
13:30-15:30
Sesje w panelach tematycznych (41-47) -
PANEL 41:
KULTURA, TOŻSAMOŚĆ I ESTETYKA KOMUNIKACJI W PRZESTRZENI MEDIALNEJ
Moderatorka: Małgorzata Stępnik- Poezja jako komunikacyjna przestrzeń oporu w konflikcie izraelsko- palestyńskim – Anna Słania
- Komunikacja w muzeum. Pluralizacja pamięci jako zadanie i wyzwanie – Marcin Zaborski
- "ISU Awards" jako element integracji społeczności fanów łyżwiarstwa figurowego – Anna Wichrowska
- Nowe media jako płaszczyzna współczesnej komunikacji sportowców – analiza strategii komunikowania na przykładzie kont Cristiano Ronaldo w mediach społecznościowych – Wojciech Skucha
- Rozważania na temat pojęcia drugiego obiegu – Konrad Knoch
- Mediatyzacja tłumaczy literackich – Małgorzata Kolankowska
- Granice oddziaływania wizualnego rebrandingu: redefinicja grupy docelowej i przekraczanie baniek informacyjnych na przykładzie kampanii Jaguara – Izabela Matuszewska
-
PANEL 42:
MEDIA W CZASACH NAPIĘCIA - DEZINFORMACJA, POLARYZACJA I ETYKA PRZEKAZU
Moderatorka: Dagmara Głuszek-Szafraniec- Czeska scena dezinformacji w infosferze – zmiany i ewolucja w latach 2024-25 – Katarzyna Giereło-Klimaszewska
- Polaryzacja społeczno-polityczna w Hiszpanii. Rola mediów publicznych – Michał Kuś
- AI w służbie dezinformacji. Rola sztucznej inteligencji w wojnie w Ukrainie – Bogdan Andruszczenko
- Dziennikarze doby infodemii: Problematyka praktyk fact-checkingowych w redakcjach – Bartosz Kicior
- Etyczne zasady reportera wojennego w Polsce – Alesia Merynava
- Komunikacja na temat śmierci ks. Jerzego Popiełuszki w różnych okresach transformacji mediów (lata 1984-2025) – Milena Kindziuk
-
PANEL 43:
ETOS CYFROWY
Moderatorka: Agnieszka Budzyńska-Daca- Etos w erze platform: między autentycznością a strategią. Studium polskich twórców YouTube – Agnieszka Budzyńska-Daca, Agnieszka Szurek, Kamila Wojtunik, Weronika Maciuszko
- Etos obywatela w mediach społecznościowych – Agnieszka Kampka
- Etos w autoprezentacjach dziennikarzy portali informacyjnych – Marek Kochan
- "ISU Awards" jako element integracji społeczności fanów łyżwiarstwa figurowego – Anna Wichrowska
- Nowe media jako płaszczyzna współczesnej komunikacji sportowców – analiza strategii komunikowania na przykładzie kont Cristiano Ronaldo w mediach społecznościowych – Wojciech Skucha
- Rozważania na temat pojęcia drugiego obiegu – Konrad Knoch
- Mediatyzacja tłumaczy literackich – Małgorzata Kolankowska
- Granice oddziaływania wizualnego rebrandingu: redefinicja grupy docelowej i przekraczanie baniek informacyjnych na przykładzie kampanii Jaguara – Izabela Matuszewska
- Czy modele AI mają etos? Problem personifikacji sztucznej inteligencji - Bartosz Hordecki
- Koncepcja cyfrowej obywatelskiej alfabetyzacji – Jacek Wasilewski
- Wieczny kryzys, niegasnąca pasja. O trwałości struktury pola dziennikarskiego – Krzysztof Lepczyński
-
PANEL 44:
KAMPANIA WYBORCZA 2025: STRATEGIE, GRUPY DOCELOWE, TREŚCI I NARZĘDZIA KOMUNIKACJI KANDYDATÓW NA PREZYDENTA RP, cz. 2
Moderator: Olgierd Annusewicz- Młodzież w kampanii wyborczej. Postawy polityczne i użycie mediów – Bartłomiej Biskup
- AI w kampanii wyborczej 2025 – cele, kierunki wykorzystania, narzędzia – Olgierd Annusewicz
- „Kryptokampanie” w wyborach prezydenckich 2025 – Katarzyna Szelest- Karpowicz
- Komunikacja wyborcza na Fb – modele autoprezentacyjne kandydatów w wyborach prezydenckich – Marek Mazur
- Kampania prezydencka 2025 w mediach społecznościowych – analiza komunikowania politycznego kandydatów – Karolina Jankowska
- Kwestia Ukraińska w kampanii prezydenckiej 2025 – Rafał Bieryło Niepartyjne strategie wyborcze w kampanii prezydenckiej 2025 – Mariusz Kolczyński
-
PANEL 45:
WOJNA, DEZINFORMACJA I MEDIA
Moderator: Robert Rajczyk- Dyskurs o wojnie w polskich mediach głównego nurtu w lutym i marcu 2022 roku – Bogdan Borowik
- Świadkowie wojny. Psychiczne wyzwania dla dziennikarzy i operatorów kamer w strefach konfliktu – Olimpia Górska
- Wykorzystywanie mediów społecznościowych przez radykalne podmioty pozapaństwowe w konfliktach w II dekadzie XXI wieku w niemieckiej cyberprzestrzeni – Jakub Stolarczyk
- Związek Rezerwistów i Byłych Wojskowych we Francji w świetle tygodników polonijnych: „Polska Walcząca”, i „Syrena” – Robert Czarnowski
- Wojna informacyjna Federacji Rosyjskiej. Narzędzia propagandy i dezinformacji na przykładzie polskojęzycznych stron internetowych w latach 2021-2023 – Kateryna Savtanska
-
PANEL 46:
MULTIMODAL COMMUNICATION OF PROFESSIONAL MEDIA IN THE AREA OF ENTERTAINMENT
(Sekcja Komunikowanie Wizualne i Kultura Popularna)
Moderatorka: Agnieszka Całek- Mediatised human, and art. How the digital immersive experiences create a contemporary viewer of paintings – Małgorzata Lisowska-Magdziarz
- Social media as an access point to television productions – Agnieszka Całek
- Holocaust (non)fiction. Visual portrays of Nazi concentration camps in cinema and tele-vision representations between 2015 and 2025 – Sławomir Doległo
- Infotainment in television news content from the perspective of multimodal communication – Monika Wawer
- Performative logics of public events: perception and interpretation in media discourse – Olena Zinenko
- Socio-cultural Artificial Intelligence (SCAI) and Journalism. A Transdisciplinary Perspective in Media and Communication Studies – Małgorzata Winiarska-Brodowska
-
PANEL 47:
KOMUNIKACJA ROBOTYCZNA Z PERSPEKTYWY ANTROPOCENTRYZMU
Moderatorka: Małgorzata Gruchoła- „(Medialna) komunikacja robotyczna” – próba konceptualizacji pojęcia – Małgorzata Gruchoła
- Człowiek a perspektywa przyjmowana przez generatywną sztuczną inteligencję: analiza warstwy tekstowej i wizualnej chatbotów ChatGPT i Gemini – Jerzy Gołuchowski, Dorota Marquardt, Agnieszka Filipczyk
- LLM jako mediator: jak SI może wspierać komunikację, pomagać w dyfuzji nastrojów i łagodzeniu sporów w firmie przy użyciu technik psychologicznych – Marcin Szewczyk, Marcin Balon
- Społeczno-komunikacyjne aspekty romantycznych relacji z technologiami AI – Łukasz Sarowski
- Bodźce wizualne w obrazowaniu emocji w sztuce jako wskaźnik empatii komunikacyjnej człowieka i GenAI – Małgorzata Sławek-Czochra, Małgorzata Gruchoła
- Sacrum w kodzie: Transformacja doświadczenia religijnego poprzez interfejsy cyfrowe i systemy AI w erze postcyfrowej – Andrzej Adamski
- Sztuczna inteligencja w religii i modlitwie: szansa czy zagrożenie (kontekst polski)? – Jerzy Gołuchowski, Aleksandra Pethe, Wojciech Surmiak
-
15:45-16:15
Uroczyste zamknięcie VII Kongresu Polskiego Towarzystwa Komunikacji Społecznej -
16:30
Wydarzenia towarzyszące:
Zwiedzanie Nikiszowca
Zwiedzanie Muzeum Śląskiego
Zwiedzanie gmachu Sejmu Śląskiego
TERMINY
-
do 30.06
rejestracja online -
do 10.04
zgłaszanie paneli tematycznych przez formularz rejestracyjny -
do 25.04
informacja dla Autorów zaakceptowanych zgłoszeń (wczesna rejestracja) -
do 11.07
informacja dla Autorów zaakceptowanych zgłoszeń (regularna rejestracja) -
22-24.09
obrady Kongresu -
do 31.10
termin nadsyłania pełnych tekstów referatów
Obiekty
22 września
Muzeum Śląskie
ul. T. Dobrowolskiego 1, Katowice
23-24 września
kampus Uniwersytetu Śląskiego
przy ul. Bankowej i Chełkowskiego w Katowicach
OPŁATY
- Wczesna rejestracja 17.02-17.04.2025
- 750 PLN - Opłata dla uczestników z Polski (180€ dla uczestników zagranicznych)
550 PLN - Opłata dla doktorantów (130€ dla uczestników zagranicznych)
Zniżka dla członków PTKS – 50 PLN - Regularna rejestracja 18.04-30.06.2025
- 850 PLN - Opłata dla uczestników z Polski (200€ dla uczestników zagranicznych)
600 PLN - Opłata dla doktorantów (140€ dla uczestników zagranicznych)
Zniżka dla członków PTKS – 50 PLN
PLEASE NOTE
- Opłatę kongresową należy uiścić (po uzyskaniu od organizatorów zatwierdzenia tematu wystąpienia):
- do 10.05.2025 (wczesna rejestracja)
- until 25.07.2025 (regularna rejestracja)
Opłaty obejmują:
- możliwość wygłoszenia referatu,
- możliwość publikacji w monografii w ramach serii PTKS,
- certyfikat udziału w VII Kongresie PTKS,
- materiały kongresowe,
- catering, uroczystą kolację i udział w wydarzeniach towarzyszących.
Organizatorzy
Głównym organizatorem Kongresu jest Polskie Towarzystwo Komunikacji Społecznej wraz z Instytutem Dziennikarstwa i Komunikacji Medialnej Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach.
Patronat honorowy: Jego Magnificencja Rektor Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, prof. dr hab. Ryszard Koziołek